Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland koploper in Europa met telewerk

Volgens de onderzoekers van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en Fontys Hogeschool werkt 20 procent van de beroepsbevolking in Nederland met enige regelmaat thuis. Het gemiddelde in Europa ligt op 7 procent. Andere telewerknaties zijn Denemarken en Finland met 18 en 16 procent. Ook in de Verenigde Staten blijft het percentage vooralsnog steken op 17 procent.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Opmerkelijk is dat in Nederland het thuiswerken meer een ad-hocoplossing voor crisissituaties is dan een structurele indeling van de werkzaamheden. Philip Todd, directeur van het E-werkforum, bevestigt deze conclusies.

Nieuwe vragen
In tegenstelling tot het eerste SCP-rapport ‘ICT en samenleving’ uit 2001 heeft de 2007-versie niet een echte rode draad, zegt medeauteur Jos de Haan van SCP. “Destijds maakten we ons zorgen over de digitale kloof tussen de internetgeneratie en de ouderen. Nu is eigenlijk iedereen online en krijg je veel nieuwe vragen als ‘wat doen mensen met internet en is er verschil tussen groepen mensen?’” Een van de onderwerpen die Fontys en SCP aansnijden, draait om de gevolgen van ‘e-werk’ op werkenden. Nederland behoort bij de top in de wereld met het aantal mobiele werkers. Zo’n 46 procent is minimaal een paar uur per week onderweg voor zijn werk. Het gemiddelde in Europa ligt op 28 procent; in de VS gaat het om 32 procent. In verhouding maakt deze groep weinig gebruik van ICT. In Nederland behoort, net als bij het Europees gemiddelde, 4 procent van de beroepsbevolking tot de groep intensieve mobiele e-werkers. Die zijn meer dan tien uur per week onderweg, gebruiken dan e-mail en internet en leggen contact met bedrijfssystemen. In de VS bedraagt dat percentage 6 procent.

Organiseren
De onderzoekers concluderen dat het organiseren van processen bij mensen die elkaar niet heel regelmatig face-to-face ontmoeten, lastiger is. Voor de betrokkenen betekent de werkwijze vaak wel een verhoging van de flexibiliteit, de autonomie en de interesse in het werk, wat allemaal positief wordt ervaren. De onderzoekers concluderen dat de mogelijkheden het best worden benut door de voorwaarden voor virtuele interactie te optimaliseren.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in