Nederlands e-government behoort tot middenmoot EU
De Nederlandse overheid steeg de afgelopen anderhalf jaar van een vijftiende naar een elfde plaats op het gebied van e-government. De verbetering van de onlinedienstverlening bleef echter achter bij die in andere Europese landen. Dat blijkt uit een halfjaarlijks onderzoek van Cap Gemini Ernst & Young (CGE&Y) naar de kwaliteit van overheidsdienstverlening in achttien Europese landen op internet.
De onderzoekers keken naar twintig diensten die door overheden online worden aangeboden, bijvoorbeeld op het gebied van belastingaangifte en het verstrekken van uittreksels. Wat opvalt is dat de Nederlandse overheid in zijn e-dienstverlening gemiddeld evenveel aandacht besteed aan burgers en bedrijven, waar in de rest van Europa de nadruk vooral ligt op de dienstverlening aan bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat vooral overheidsactiviteiten op internet die inkomsten genereren toenemen. In Nederland groeiden die activiteiten met 23 procent. Op het gebied van aanwezigheid op internet haalt Nederland met een score van 98 procent de tweede plaats in de ranglijst van CGE&Y. (svm)