Steun voor veiliger auto in EU
ESP verdeelt de remkracht over de wielen. Bij plots heftig uitwijken of een scherpe bocht blijft de wagen daardoor beter in balans. Wagens met ESP hebben gemiddeld 20 procent minder ongelukken. De invoering van de technieken gaat volgens Brussel te traag. "ESP doet er nu al tien jaar over om 40 procent van de auto’s in de EU te bereiken", zei eurocommissaris Viviane Reding. Nieuwe technieken zoals infrarood nachtvisie of vanzelf remmende cruise control stuiten vaak op hoge kosten of juridische hinderpalen. Een andere geavanceerde techniek waar de FIA voorstander van is, is het e-callsysteem. Daarbij ‘belt’ de gecrashte auto zelf 112, waardoor hulpdiensten sneller ter plaatse kunnen zijn en daarmee levens redden. E-call is nu in voorbereiding voor de EU. Brussel schat dat het aantal verkeersdoden hierdoor met 5 tot 10 procent kan verminderen. Dat zou ook nog eens tot 22 miljard euro per jaar aan kosten schelen.