Overslaan en naar de inhoud gaan

Steun voor veiliger auto in EU

Dat geldt onder andere voor het remsysteem ESP. Als autofabrikanten deze technologie niet vrijwillig invoeren, moeten Brussel en de EU-landen denken over verplichte invoering. Dat heeft FIA-voorzitter Max Mosley gezegd.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

ESP verdeelt de remkracht over de wielen. Bij plots heftig uitwijken of een scherpe bocht blijft de wagen daardoor beter in balans. Wagens met ESP hebben gemiddeld 20 procent minder ongelukken. De invoering van de technieken gaat volgens Brussel te traag. "ESP doet er nu al tien jaar over om 40 procent van de auto’s in de EU te bereiken", zei eurocommissaris Viviane Reding. Nieuwe technieken zoals infrarood nachtvisie of vanzelf remmende cruise control stuiten vaak op hoge kosten of juridische hinderpalen. Een andere geavanceerde techniek waar de FIA voorstander van is, is het e-callsysteem. Daarbij ‘belt’ de gecrashte auto zelf 112, waardoor hulpdiensten sneller ter plaatse kunnen zijn en daarmee levens redden. E-call is nu in voorbereiding voor de EU. Brussel schat dat het aantal verkeersdoden hierdoor met 5 tot 10 procent kan verminderen. Dat zou ook nog eens tot 22 miljard euro per jaar aan kosten schelen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in