Overslaan en naar de inhoud gaan

Gratis internet blijft volgens Zon bestaan

Gratis Internet beleefde zijn primeur in 1999, het jaar dat de internethype geen grenzen leek te kennen. Het lokkertje werkte goed: binnen een jaar was het aantal mensen dat internet op ging verdubbeld, ook al nam de consument vaak abonnementen bij meerdere internet providers tegelijk. Aanbieders dachten vooral te verdienen aan de provisie die KPN op telefoontikken geeft, de zogenaamde kickback, maar die bleek minder hoog dan verwacht en uiteindelijk viel ook de advertentieomzet tegen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Consolidatie Toch betekende dat niet automatisch het einde van gratis Internet. De belangrijkste gratis providers, samen goed voor ruim 3 miljoen aansluitingen, gaan er zelfs dapper mee door. “Iedereen had zo langzamerhand een consolidatie verwacht, waarbij providers zouden verdwijnen of fuseren”, zegt directeur Gert Post van Versatel-dochter Zon. “Maar men heeft de tering naar de nering gezet.” ING-dochter Freeler komt er zelfs rond voor uit dat het op gratis abonnementen verliest lijdt, France Telecom-dochter Wanadoo, MyWeb en Wish/NokNok (Tiscali) zeggen te geloven in abonnementen met kortingen, maar geen van de providers heeft gratis Internet opgegeven, ook al zeggen ze allemaal dat het op termijn zal verdwijnen. Klanten ‘maatwerk’ aanbieden wordt in de toekomst veel belangrijker. Buitenbeentje Zon (1,1 miljoen abonnees) is als een van de weinige providers nog steeds enthousiast over gratis internet: Geen gezeur met niet betaalde rekeningen, en vooral geen dure abonneeadministratie. Maar Zon is dan ook een buitenbeentje. Een deel van het Internetverkeer van het bedrijf loopt via het telecomnetwerk van moeder Versatel, zodat men alleen voor de verbinding van abonnee naar de telefooncentrale interconnectietarieven aan KPN Telecom hoeft te betalen. Andere providers zijn vaak volledig aangewezen op de infrastructuur van KPN. Voor Versatel was de kickback regeling ooit aanleiding om met Zon te beginnen. Een eigen Internet provider zou flink wat telefoonverkeer en dus omzet kunnen genereren. Aanvankelijk zocht Versatel een partner die de exploitatie op zich wilde nemen, maar uiteindelijk is men zelf maar een Internet dienst begonnen samen met Free Record Shop en Radio 538. Beide zijn nog steeds aandeelhouder van Zon. Voor de lancering werd 450.000 euro (ongeveer 1 miljoen gulden) uitgetrokken. “Aanvankelijk hebben we ons alleen maar op groei gericht”, zegt Post. “Een jaar later zijn we volledig gestopt met marketing en ook nu geven we daar geen geld meer aan uit.” De aanwas van nieuwe gebruikers gaat namelijk gewoon door, niet in de laatste plaats dank zij gratis CD ROM’s die onder andere via Free Record Shop worden verspreid. Kickback Zon sloot het jaar 2001 zelfs met winst af, grotendeels dankzij belminuten. Versatel verdient volgens Post circa 0,4 eurocent per minuut, en alleen al in december werden door Zon 210 miljoen belminuten gegenereerd. Wel is de kickback regeling inmiddels veranderd. Het Internet verkeer wordt sinds oktober via speciale inbelnummers van KPN afgehandeld. De provider kan een vast bedrag per maand betalen voor het gebruik van een deel van het telefoonnet van KPN (FRIACO), maar daarnaast is het ook mogelijk om tegen een vastgestelde prijs per tik, toegang tot het net van KPN in te kopen (MIACO). Gert Post van Zon had liever de oude kickback regeling gehouden, maar de nieuwe opzet biedt wel meer mogelijkheden. Zo hebben Het Net (630 duizend abonnees) en Freeler (580 duizend abonnees) als extra bron van inkomsten betaalde abonnementen tegen laag tarief geïntroduceerd. Voor een vast bedrag per maand krijgen klanten een tot 20 procent oplopende korting op hun telefoontikken. Zon gaat dit nu ook doen, maar biedt kortingen tot 35 procent. “We kunnen ons zulke kortingen permitteren doordat we weinig kosten maken en ons puur richten op toegang tot internet. Er werken slecht veertig mensen bij Zon tegen honderden bij Planet Internet of Tiscali.” Post is niet bang dat hij gaandeweg steeds meer klanten kwijtraakt aan kabel of ADSL. Niet alleen omdat Zon zelf ook ADSL aanbiedt (via MxStream en Versatel), maar ook omdat de markt voor breedband internet volgens Post niet oneindig groot is. “Als je het alle breedband gebruikers in Nederland bij elkaar optelt, kom je aan vierhonderdduizend aansluitingen op een totaal van zes miljoen internetgebruikers. Het merendeel maakt dus nog gewoon gebruik van ISDN of de telefoonlijn en zal dat ook blijven doen. Kabel en ADSL, zeker na de laatste tariefverhogingen van KPN MxStream, is voor veel gebruikers veel te duur.” Zon gaat voorlopig dan ook op de huidige voet verder. Plannen voor nieuwe inhoudelijke diensten die het telefoonverkeer kunnen stimuleren heeft het bedrijf niet en voor hoogdravende ambities is al helemaal geen plaats. Post: “De Internet markt is verzadigd, het enige dat je kunt doen is klanten bij je concurrenten weghalen. Dus houden we onze rivalen nauwlettend in de gaten.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in