Gratis privacy-tools van IBM en AT&T
Sinds de aanslagen op het WTC en het Pentagon heeft de Amerikaanse overheid de neiging de privacybelangen terzijde te schuiven terwille van de bestrijding van het terrorisme. De Amerikaanse internetbedrijven hebben - nu de inkomsten uit andere bronnen tegenvallen - steeds vaker de neiging hun privacyreglement aan te passen om een ruimer commercieel gebruik van de persoonlijke gegevens van hun klanten mogelijk te maken. Na Ebay en Amazon.com deed bijvoorbeeld ook Yahoo dat vorige week. Het belang dat internetgebruikers hechten aan hun privacy blijft echter onverminderd hoog. Het programma van IBM maakt het mogelijk de privacyrichtlijnen die een bedrijf heeft opgesteld om te zetten in elektronische procedures die het werknemers onmogelijk maken de richtlijnen te overtreden. De software kan het bijvoorbeeld onmogelijk maken om de adresgegevens van een klant voor een ander doel te gebruiken dan voor het aanmaken van een pakbon en een factuur. Deze Privacy Wizard, die draait onder Windows 2000, is beschikbaar op de website van de Tivoli-divisie van IBM. Het programma van AT&T is juist bedoeld voor de internetgebruikers. Met de Privacy Bird kunnen internetters hun eigen eisen en wensen op privacy-gebied specificeren. Het programma waarschuwt vervolgens met een geluidsignaal en/of pop-up-boodschap wanneer een website verklaart minder zorgvuldig om te gaan met de persoonlijke gegevens dan gewenst. Privacy Bird, dat door AT&T via een gelijknamige website wordt gedistribueerd, vraagt ten minste Windows 98 en de Internet Explorer versie 5.0 of hoger. Het waarschuwingsmechanisme werkt alleen met websites die de technische specificaties van het Platform for Privacy Preference hebben geïmplementeerd. Deze P3P-specificatie maakt het privacyreglement leesbaar voor softwareprogramma's. Van de tien meest bezochte websites hebben zes dat gedaan, van de honderd meest bezochte ongeveer een derde. (jwy)