De kloof tussen IT-afdelingen van Nederlandse organisaties en hun interne klantorganisaties groeit. Ondanks de inspanningen om de ‘alignment’ van business en IT te verbeteren en de zichtbare effecten van professionalisering van IT-afdelingen, gedraagt de interne klant zich als een ‘bokkige puber’ richting IT-afdeling. Op zijn beurt is de gemiddelde IT-afdeling niet in staat om een rol van betekenis te spelen op de terreinen IT-strategie en -innovatie.
Ook het ‘cost management’ van de ICT-leveranciers staat nog altijd in de kinderschoenen, waardoor inzicht in en een juiste doorbelasting van de kosten van IT niet goed mogelijk is.
Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Bisnez Management naar de effectiviteit van de inzet van ICT in Nederlandse organisaties, waarvoor 1046 eindgebruikers, interne klanten, verantwoordelijken op directieniveau (CIO’s en CFO’s) en (externe) ICT-professionals online zijn ondervraagd. Als het om operationele ondersteuning gaat, scoort de ICT-afdeling een karige voldoende zo staat in het onderzoeksrapport, waar ook het Business & IT Trends Institute, de Vrije Universiteit Amsterdam, het BITA-center.com en Internationaal Management Forum aan mee hebben gewerkt.
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech