LCD monitor drukt CRT gestaag uit de markt
De installed base van beeldschermen zal met dit groeitempo naar verwachting binnen 2 jaar voor zeker zo’n 80 procent uit LCD of TFT beeldschermen bestaan. De voordelen (minder gewicht, minder ruimte, lager energieverbruik en steeds scherper beeld) zullen dan ruimschoots opwegen tegen de eventuele meerprijs van deze producten. Alhoewel natuurlijk prijsverlagingen wanneer deze producten ‘mainstream’ worden zich zeker zullen aftekenen. Voor wat het gebruik van CRT (conventionele) beeldschermen betreft zullen deze alleen nog voorkomen waar zij specifiek gebruikt worden voor grafische toepassingen die bijvoorbeeld ‘kleurechtheid’ of hoge resolutie vragen. Ook hier is in specialistenkringen al discussie losgebarsten of die nu ook al niet haalbaar is met de high-end LCD monitoren. De techniek zal waarschijnlijk binnen afzienbare tijd zo ver zijn dat deze discussie tot het verleden behoort. In de strijd tussen de verschillende merken LCD monitoren zijn LG en Dell, EIZO en Samsung aan de winnende hand. Merken als Hitachi en IBM hebben daarentegen in het laatste jaar installed base aandeel moeten inleveren. Business Technology Optimization sterk in opkomst In de Benelux is in 2004 alleen al in het topsegment van de markt (vestigingen met 500 of meer werknemers) voor ¤ 240 miljoen geïnvesteerd in BTO-oplossingen. MarketCap concludeert dat de markt voor BTO in de Benelux in 2005 zo’n 10 procent zal groeien. In 2005 zullen de investeringen in BTO in de Benelux bij sites met 500 of meer werknemers circa ¤ 275 miljoen bedragen. Uit het onderzoek blijkt dat met name in de zakelijke markt specifieke oplossingen voor het beheren en daarmee optimaliseren van systemen, software en infrastructuur, hun weg hebben gevonden. Vooral de grotere bedrijven en instellingen maken al veelvuldig gebruik van beheers- en controle gereedschappen voor hun veelal complexe automatiseringsomgeving. Met name in de bank- en verzekeringswereld en binnen de overheid worden dit type oplossingen ingezet. Daarbij gaat het meestal om een uitbreiding van de (network en system) operating systems. Oplossingen die breder bereik bieden dan alleen monitoring en beheer, komen op dit moment minder voor. België gebruikt relatief vaker ERP software dan Nederland De ERP markt kent het grootste verschil, het gebruik van deze toepassing ligt in België/Luxemburg 10 procentpunt hoger dan in Nederland. In de vergelijking tussen de belangrijke spelers in Nederland enerzijds en in Belux anderzijds valt op dat er duidelijk een aantal spelers zijn die sterk vertegenwoordigt zijn in België en Luxemburg, zoals SD Worx en Cubic, maar niet of nauwelijks voorkomen op de Nederlandse markt. Omgekeerd zien we een vergelijkbaar beeld. De nummer één op de Nederlandse markt, de producent Exact die met name actief is op het gebied van financiële applicaties, komt pas terug buiten de top 10 van België-Luxemburg. De nummers 4 en 9 voor de Nederlandse markt, respectievelijk RAET en ADP, komen zelfs in het geheel niet terug bij de meest genoemde leveranciers in België en Luxemburg SAP breed gebruikt in Benelux In Nederland behoort circa 33 procent van de bedrijven waar 3 SAP R/3 als business critical application ingezet wordt tot het segment ‘manufacturing’. Binnen de Belgische markt geldt dit zelfs voor circa 40 procent van de SAP R/3 sites. Waar SAP als centrale financiële en/of ERP applicatie ingezet wordt, heeft SAP veelal ook andere applicaties voor bijvoorbeeld Business Intelligence, CRM en/of HRM geleverd. SAP lijkt er de afgelopen jaren aardig in geslaagd om haar klanten op meerdere fronten aan SAP te binden. Dit blijkt uit de eerste resultaten van de ‘Business Critical Applications Benchmark Monitor’ van MarketCap. Een monitor waarvoor 1.821 SAP-sites en 1.114 SAP R/3-sites in de Benelux geanalyseerd zijn. In Nederland behoort een aanzienlijk deel van de SAP R/3 sites tot de segmenten ‘banking & insurance’ en ‘government’, terwijl deze segmenten in België slechts weinig SAP R/3 sites kent. Binnen de Belgische markt is daarentegen de ‘healthcare’ sector in tegenstelling tot de Nederlandse markt een belangrijk SAP R/3 segment. Hoewel SAP bij haar R/3 klanten ook vaak andere applicaties of software voor andere toepassingen geleverd heeft, zijn toch ook andere leveranciers nadrukkelijk aanwezig bij SAP R/3 sites. Zo kent Business Objects, inclusief Crystal, een penetratie van circa 10 procent bij SAP R/3 sites.