Overslaan en naar de inhoud gaan

Markt juicht plan versnelling Opta toe

“Bij uitslaande brand moet Opta acuut kunnen reageren”, vindt Rob Rosendaal, directeur juridische zaken van Worldcom. “De termijn voor beslechting van normale geschillen zou maximaal drie maanden moeten zijn.”
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Toezichthouder Opta signaleert dat de machtige partij, vaak KPN, in een conflict de procedure zo kan vertragen dat ‘het geneesmiddel gereed is op het moment dat de patiënt is overleden’. Collegevoorzitter Jens Arnbak noemt de problemen bij Cistron als voorbeeld. Opta vraagt het ministerie van Verkeer en Waterstaat een aantal juridische belemmeringen weg te nemen die het vlot afwikkelen van procedures in de weg staat. Verder wil Opta dat de overheid de Europese regelgeving sneller tot nationale wetgeving verwerkt. Arnbak: “In een sector waar de ontwikkelingen zo hard gaan, kan het regelgevend kader niet zo lang op zich laten wachten.” De toezichthouder wil ook vaker grenzen aangeven zonder dat een geschil is aangekaart. Hans Leemans, directeur van de internet-provider-vereniging Nlip, juicht een proactieve houding van de toezichthouder toe. “Opta moet vaker op onderzoek kunnen uitgaan als het college een escalatie ziet aankomen.” Die situatie doet zich vooral voor in nieuwe sectoren van toezicht zoals die van de kabel en internet. “Maar het moet niet zo ver gaan dat Opta regels gaat formuleren en die zelf toepast.” Ook Telfort hecht grote waarde aan een snelle Opta die, waar nodig, vroegtijdig ingrijpt. Hoger budget Om de veranderingen in de werkwijze te financieren wil Opta-directeur Hans Bakker het budget van zijn organisatie verhogen. “Dit jaar geven wij 27 miljoen gulden uit, maar dat kan met de nieuwe plannen met de helft toenemen.” Hij heeft daartoe het ministerie gevraagd de tarieven die de marktpartijen aan Opta moeten betalen te mogen verhogen. Dat gaat Rosendaal te ver. “De geschillenbeslechting leidt tot betere concurrentie waarvan de hele maatschappij profiteert. De kosten moet de overheid dan ook uit de algemene middelen betalen.” Versatel daarentegen wil de 14 miljoen die Opta nodig heeft desnoods wel uit eigen zak betalen. Directeur juridische zaken Marc van der Heijden: “Het geschil over de tarieven van vast naar mobiel loopt al jaren en kost ons miljarden euro’s omzet per jaar.” Hij legt de schuld daarvoor bij het ministerie van V&W. Dat werkt Opta tegen door de wetgeving op verschillende punten niet aan te passen. “Veel uitspraken van Opta stranden bij de Rotterdamse rechter, omdat de juridische basis niet deugt. ” Telecomgrootgebruikersvereniging BTG is mordicus tegen een uitbreiding van de taken van Opta. “Zie waar Opta ons nu heeft gebracht”, schampert BTG-directeur Cees Tromp. “Dit leidt alleen maar tot meer regelgeving op basis van wetgeving die niet ‘up to date’ is. ”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in