Overslaan en naar de inhoud gaan

Markt voor displays is sterk in beweging

De markt voor displays wordt beheerst door een technologieoorlog. Lcd en plasma nemen het op tegen elkaar en tegen nieuwe technieken zoals OLED en e-paper. Eén duidelijk slachtoffer is er al, namelijk de oude vertrouwde beeldbuis. De wereld neemt afscheid van logge zware monitoren met een grote inbouwdiepte.
De kogel is bij Sony inmiddels door de kerk; het bedrijf is gestopt met de productie van beeldbuizen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

De Cathode Ray Tube (CRT) is geen economisch maakbaar product meer, aldus de Japanners. In 2006 werden nog een miljoen ‘echte’ beeldbuizen verkocht, vorig jaar was dat aantal al geslonken tot 400.000 exemplaren. Voortaan richt Sony zich alleen nog op het maken van platte schermen, in samenwerking met het Koreaanse Samsung. In 2007 zette Sony ongeveer 7 miljoen lcd’s op de markt, voor dit jaar gaat het bedrijf uit van een planning van tien miljoen stuks.
Ook Panasonic heeft plannen om de productie van beeldbuizen af te bouwen. Hetzelfde speelt bij Philips, dat al geruime tijd bezig is om beeldbuisfabrieken te sluiten.
De toekomst is aan de platte schermen, waarbij de vloeibare kristallen (lcd) en de organische lichtgevende diodes (OLED’s) hoge ogen gooien. Een andere techniek, het plasmascherm, was eigenlijk al afgeschreven, maar die technologie is bezig aan een verrassende comeback. Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas toonden de makers van plasmaschermen een nieuwe reeks producten. Het gaat dan vooral om televisietoestellen met een breed beeld. Plasmaschermen komen vooral tot hun recht bij grote formaten. Circa drie jaar geleden was plasma eigenlijk de enige techniek voor tv’s met grotere beelddiagonalen, omdat lcd’s niet op zulke grote formaten geproduceerd konden worden. Het werd wel geprobeerd, maar het bleek heel moeilijk om foutvrije grote lcd’s te maken. Inmiddels zijn nieuwe productietechnieken bedacht, zodat grote formaten wel in lcd kunnen worden uitgevoerd.
Plasmaschermen leken daardoor afgeschreven te kunnen worden, maar de producenten komen daartegen op. “Volgens onze berekeningen blijft plasma tot 2010 een techniek om rekening mee te houden”, stelt Jeff Kim, analist bij Hyundai Securities uit Seoel. De producenten van plasmaschermen zien een stijgende vraag, niet alleen vanuit de geïndustrialiseerde wereld, maar ook uit gebieden die voorheen werden aangemerkt als ontwikkelingslanden.
LG heeft vorig jaar 3,5 miljoen plasmaschermen gemaakt en verwacht er dit jaar bijna dubbel zoveel te maken en te verkopen. Op de CES werd en passant getoond waartoe de plasmatechniek in staat is. Zo toonde Matsushita een plasmascherm met een diagonaal van 150 inch (ruim 3,80 meter) dat kan bogen op de titel grootste platte scherm ter wereld. Daarmee werd het vorige record van Sharp (een beelddiagonaal van 108 inch) vermorzeld. Sharp had overigens een lcd-scherm gemaakt.
/r.keijzer@sdu.nl"

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in