Meer inspanning, minder winst
Teneinde zo veel mogelijk te compenseren voor dalende tarieven, werd bij veel bedrijven per werknemer meer omzet gerealiseerd. Bij diverse grotere ICT-dienstverleners steeg de omzet per werknemer met 5 procent of meer. Maar operationele winsten per werknemer namen vrijwel algemeen af. Eén en ander blijkt uit analyse van de jaarverslagen van de belangrijkste ICT-dienstverleners die in Nederland actief zijn. Om het marktaandeel op peil te houden, werd over het algemeen genoegen genomen met smallere marges, waardoor de bijdrage aan de winst per medewerker bij vrijwel alle ICT-dienstverleners afnam. Onder de grotere ICT-dienstverleners lag de operationele winst per medewerker in 2000 gemiddeld nog op bijna 10.000 euro per medewerker. Maar vorig jaar kwam dit voor de duurzaamheid van de werkgelegenheid belangrijke kengetal net even boven de 9250 euro per medewerker uit. Geflatteerd Deze cijfers zijn gebaseerd op analyse van resultatenrekeningen van elf grote in Nederland actieve ICT-dienstverleners. De uitkomsten zijn mogelijk enigszins geflatteerd doordat deze grotere bedrijven verhoudingsgewijs veel omzet realiseren op basis van langlopende contracten en projectondersteuning op specialistische terreinen zoals ERP, telecom of CRM. Het conjunctuurgevoelige uitvoerende werk wordt veelal uitbesteed aan de vele kleinere detacheringsbedrijven, die in de hier gepresenteerde cijfers niet zijn meegenomen. Uit cijfers van adviesbureau Hay Group blijkt dat deze grote groep bedrijven z’n marges deels op peil moet houden door het niet uitkeren van omzet-gebonden variabele beloningscomponenten. Hierdoor zou de gemiddelde ICT’er er komend jaar zelfs 13 procent in inkomen op achteruitgaan. Daar bovenop worden – ook bij grotere bedrijven – periodieken wegbezuinigd en loonstops doorgevoerd.