Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer inspanning, minder winst

Het jaar 2001 is voor de ICT-dienstverlening geen gemakkelijk jaar geweest. Toch slaagden vooral de grotere ICT-dienstverleners er in de arbeidsproductiviteit van hun werknemers op een hoog niveau te houden. Per saldo hield de omzet per werknemer de inflatie redelijk bij, maar de marges stonden daarbij wel onder druk.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Teneinde zo veel mogelijk te compenseren voor dalende tarieven, werd bij veel bedrijven per werknemer meer omzet gerealiseerd. Bij diverse grotere ICT-dienstverleners steeg de omzet per werknemer met 5 procent of meer. Maar operationele winsten per werknemer namen vrijwel algemeen af. Eén en ander blijkt uit analyse van de jaarverslagen van de belangrijkste ICT-dienstverleners die in Nederland actief zijn. Om het marktaandeel op peil te houden, werd over het algemeen genoegen genomen met smallere marges, waardoor de bijdrage aan de winst per medewerker bij vrijwel alle ICT-dienstverleners afnam. Onder de grotere ICT-dienstverleners lag de operationele winst per medewerker in 2000 gemiddeld nog op bijna 10.000 euro per medewerker. Maar vorig jaar kwam dit voor de duurzaamheid van de werkgelegenheid belangrijke kengetal net even boven de 9250 euro per medewerker uit. Geflatteerd Deze cijfers zijn gebaseerd op analyse van resultatenrekeningen van elf grote in Nederland actieve ICT-dienstverleners. De uitkomsten zijn mogelijk enigszins geflatteerd doordat deze grotere bedrijven verhoudingsgewijs veel omzet realiseren op basis van langlopende contracten en projectondersteuning op specialistische terreinen zoals ERP, telecom of CRM. Het conjunctuurgevoelige uitvoerende werk wordt veelal uitbesteed aan de vele kleinere detacheringsbedrijven, die in de hier gepresenteerde cijfers niet zijn meegenomen. Uit cijfers van adviesbureau Hay Group blijkt dat deze grote groep bedrijven z’n marges deels op peil moet houden door het niet uitkeren van omzet-gebonden variabele beloningscomponenten. Hierdoor zou de gemiddelde ICT’er er komend jaar zelfs 13 procent in inkomen op achteruitgaan. Daar bovenop worden – ook bij grotere bedrijven – periodieken wegbezuinigd en loonstops doorgevoerd.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in