Minder omzet en winst voor Océ
De 'non-recurring' (eenmalige) omzet uit apparaten, software en professionele diensten steeg met 7,9 procent, terwijl de 'recurring' (zich herhalende) omzet uit service, verhuur, leasing en media met 3 procent daalde. Océ verkocht in het eerste kwartaal voor 439 miljoen euro aan digitale documentsystemen, vergeleken met 471 miljoen euro een jaar geleden. De verkoop van breedformaatprinters daalde van 206 naar 183 miljoen euro. Ondanks de omzet- en winstdaling vindt bestuursvoorzitter Rokus van Iperen het 'bemoedigend' dat Océ de positieve trend van het vorige (vierde) kwartaal heeft kunnen vasthouden. Hij schrijft dat toe aan het succes van nieuwe producten en de versterkte nadruk op verkoop en marketing. Het bedrijf waagt zich niet aan een prognose voor geheel 2003. Wel constateert de directie dat de sterke euro ook in de rest van het boekjaar een drukkend effect zal hebben op omzet en winst. Het overleg met de ondernemingsraad en de vakbonden over verplaatsing van productieactiviteiten naar Centraal-Europa en het Verre Oosten heeft geleid tot een sociaal plan. Nog voor het einde van het boekjaar zullen de eerste producten uit genoemde regio's op de markt komen, zo verwacht de directie. (gke)