‘Mobiele markt is weer gezond’
"Mobiele telefonie is weer gewoon een winstgevende business. De meeste operators hebben de afgelopen twee jaar werk gemaakt van hun balans. KPN bijvoorbeeld maakt al weer vier of vijf kwartalen nettowinst. Het verlies van de UMTS-licenties is genomen. Dat heeft geen invloed meer op cashflow en omzet. Voor de aanleg van de 3G-netwerken is de helft minder nodig dan eerder begroot. Dat komt doordat de uitrol minder agressief is ingezet, de aanleg deels samen gebeurt en de prijzen van de netwerkcomponenten flink gezakt zijn." Hebben de mobiele operators het UMTS-debacle min of meer verwerkt, de markt heeft dat nog niet, weet Scholte. "Die term roept zeer negatieve associaties op. Het is zaak voor de aanbieders om dat woord niet te gebruiken. Dat geldt ook voor termen als mobiel internet en WAP. Het publiek loopt wel warm voor diensten als i-Mode en Vodafone Live en welke technologie daar nu onder ligt, interesseert hen niet." Daarmee heeft Scholte meteen de meest lucratieve markt genoemd. Het aantal spraakminuten zal weliswaar nog wel iets toenemen, maar de prijsdruk zal die toename compenseren. Dataverkeer is de groeimarkt. "Weliswaar verwacht ik ook daar prijsdalingen, maar de toename van het verkeer maakt dat meer dan goed. Dan gaat het vooral om het versturen van MMS-berichten wat ook in de zakelijke markt een grote rol gaat spelen." Scholte voorspelt in zijn rapport ‘Chasing the Irish’, waarvan de titel verwijst naar de zeer lucratieve Ierse markt, een omzetgroei voor mobiele telefonie in Europa tot 2008 variërend van 6,8 procent per jaar in Spanje tot 8,8 procent in Frankrijk. Nederland zit in de middenmoot met 7,6 procent groei. Behalve een sterke groei van het dataverkeer is ook een verdere toename van het percentage gebruikers een factor. De maximale penetratie ligt rond 85 procent, schat Scholte. De meeste landen liggen daar nog onder. Bovendien vindt een verschuiving plaats van prepaid naar postpaid. En abonnees geven nu eenmaal meer uit dan mensen met een beltegoed. Vodafone gooit hoge ogen in de analyse omdat deze operator op bijna alle markten een tweede of derde plek inneemt, aldus Scholte. "De grootste spelers op een markt, meestal voormalige monopolisten, winnen geen marktaandeel meer. Juist de nieuwkomers winnen per saldo. Dat geldt ook voor KPN. Weliswaar is dat de grootste speler op de Nederlandse markt, maar in Duitsland, waar 48 procent van de omzet behaald wordt, is KPN de derde speler met een uitstekende uitgangspositie om marktaandeel te winnen."