Overslaan en naar de inhoud gaan

Notes groeit gestaag door

Hoewel de glans van de ooit baanbrekende software wat lijkt te zijn verbleekt, neemt het aantal gebruikers van Lotus Notes en Domino nog steeds toe. Dat bleek tijdens de in Amsterdam gehouden conferentie Admin2005 Europe.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Ed Brill, verantwoordelijk voor de verkoop van Notes en Domino, schudt de cijfers moeiteloos uit zijn mouw. De oorspronkelijk door Lotus Development ontwikkelde software voor onderlinge samenwerking in bedrijven, inclusief e-mail en agendering, telt nu 120 miljoen gebruikers in 61.000 bedrijven over de hele wereld. Drie kwartalen achtereen is de omzet met meer dan 10 procent toegenomen, heeft marktonderzoeker IDC berekend. In het laatst bekende kwartaal, april-juni 2005, zelfs met 17 procent. Op de klantenkring staan veel ondernemingen uit de Fortune-1000, waaronder in Nederland ABN Amro en Philips, maar ook kleinere organisaties als de gemeente Twenterand, Metaalwarenfabriek Tilburg en Rettig Heating Group in Maastricht. Internationaal behoren Daimler Chrysler en General Motors, elk met 150.000 werkplekken, tot de grootste klanten. En niet te vergeten IBM zelf, met 300.000 gebruikers. Kortom: Notes/Domino is springlevend, wil Brill maar zeggen. "IBM zal Notes/Domino niet door een ander product vervangen, maar opnemen in de Workplace-productfamilie. Bezorgdheid in de markt over het voortbestaan van Notes is dan ook niet meer nodig", zo verzekerde Brill de conferentiedeelnemers. Bij zoveel sussende woorden zou je bijna achterdochtig worden. "Inderdaad, we moeten mensen constant geruststellen, omdat het product al vaker is doodverklaard dan een zombie", zegt Brill desgevraagd. "In 1996, toen internet begon los te barsten, zei iedereen dat het Notes zou vervangen. Twee jaar later voorspelde zakenblad Forbes de dood van Notes. Toen hadden we zes miljoen gebruikers, nu 120 miljoen. Nog in 2002 schreef eWeek dat Notes nu toch echt dood was. Sindsdien is de verkoop met tweecijferige percentages blijven groeien." Opvolger In september kwam versie 7.0 op de markt. Het kostte meer dan drie jaar om deze opvolger van release 6.0 te voltooien. Te lang, erkent Brill. "We hebben daarom beloofd voortaan kleinere, incrementele updates uit te brengen." Daarbij ligt de nadruk afwisselend op de clientversie (Notes) en de serverversie (Domino). Release 6.5 was zo’n kleine update met de focus op verbeteringen in de client, terwijl de servercode ongemoeid bleef. Bij release 7.0 ging de aandacht uit naar de server en ontwikkeltools. IBM heeft de lancering van versie 7 groots aangepakt. De computerfabrikant heeft enkele miljoenen dollars extra uitgetrokken om het product te lanceren, aldus Brill. Op 200 bijeenkomsten verspreid over de hele wereld zijn 12.000 belangstellenden afgekomen. In de nieuwe versie is onder meer de reactiesnelheid van de programmatuur verbeterd. Vergeleken met release 6.5 is de serverbelasting voor e-mail volgens Brill met maximaal 25 procent verminderd en die voor webtoegang vanuit Domino met 25 tot 50 procent. Gemiddeld is de CPU-belasting op productieservers met 35 procent verlaagd. Hannover Onder de codenaam Hannover werkt IBM inmiddels aan de opvolger. Of dat product release 7.5 of 8.0 gaat heten, staat nog niet vast. Brill belooft alvast ‘significante’ verbeteringen in de modules voor e-mail en agendering, integratie met andere toepassingen op de desktop, verbeterd beheer en een ‘zeer moderne gebruikerservaring’. Zo kan de gebruiker e-mail, RSS-kanalen, agenda, contacten en gegevens uit externe CRM-applicaties zodanig binnen de Notes-client presenteren, dat ze met een oogopslag te overzien zijn. IBM wil zijn groupwareproducten ook door omarming van open standaarden bij de tijd houden. Uffe Sorensen, technologiedirecteur bij IBM Noordoost-Europa, kondigde tijdens Admin2005 aan dat de eerstvolgende versie van de Workplace Managed Client ondersteuning zal bieden voor het recentelijk geratificeerde Open Document Format (ODF) voor kantoorapplicaties. Sorensen: "Het bestandsformaat van Microsoft Office is niet open, want je kunt de documenten maar met één ‘schroevendraaier’ openmaken." _

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in