Online-verkoop in VS groeit trager
In totaal ging er in november en december voor 13,8 miljard dollar aan kerstcadeaus en reizen over de virtuele toonbank. In het voorgaande jaar haalden de online-winkels hiermee 12 miljard dollar binnen. Op basis van prognoses die Nielsen/Netratings begin november maakte, had de seizoensomzet dit jaar tegen de 15 miljard dollar moeten uitkomen. De onderzoekers baseerden zich op de gunstige cijfers over september, toen de online-verkoop ondanks de terroristische aanslagen met 54 procent steeg. Sindsdien heeft de verzwakkende economie de koopdrift van de consument op internet stevig getemperd. Jupiter Media Matrix, een andere Amerikaanse marktonderzoeker, heeft nog geen definitieve cijfers vrijgegeven. Wel telde het bureau afgelopen jaar 51 miljoen unieke bezoekers aan webwinkels, 50 procent meer dan in 2000. Jupiter voorspelde eerder online-verkopen in het kerstseizoen ter waarde van 11,9 miljard dollar. Marktonderzoeker Bizrate ontdekte dat dit jaar opvallend veel Amerikaanse consumenten op het laatste moment aankopen deden. Zo is er op eerste kerstdag voor 54 miljoen dollar aan producten op internet besteld, 26 procent meer dan vorig jaar. In voorgaande jaren bestelden consumenten juist ruim van te voren uit vrees hun kerstcadeaus niet op tijd thuisbezorgd te krijgen. (gke)