Overslaan en naar de inhoud gaan

SPSS betaalt 10 miljoen voor DataDistilleries

Het Amerikaanse Spss Inc. neemt het Nederlandse DataDistilleries over voor een totaalbedrag van meer dan 10 miljoen dollar.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

SPSS betaalt voor DataDistilleries ongeveer 1 miljoen dollar in contanten en voldoet de rest in de vorm van 281.830 aandelen SPSS, waarvan de waarde voor deze transactie is bepaald op 5,4 miljoen dollar. Verder is er nog een 'earn out'-regeling. Die komt er op neer dat de aandeelhouders van DataDistilleries additionele contante betalingen ontvangen van in totaal 4,1 miljoen dollar tegen de huidige wisselkoersen, afhankelijk van het behalen van groeidoelstellingen voor licentie- en onderhoudsinkomsten van de DataDistilleries software. DataDistilleries ontwikkelt data-analytische software voor onder meer het gerichter gebruiken van adressen bij marketing campagnes en detectie van fraude. Call center-oplossingen op basis van de software van DataDistilleries 'voorspellen' klantgedrag en doen real-time aanbevelingen over de beste actie voor iedere individuele klant. Het bedrijf werd in 1995 opgericht als een activiteit van het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) in Amsterdam. Behalve CWI investeerde in de loop der jaren ook venturecapitalists als Gilde, Accenture en Capital-Z fors in DataDistilleries. Met 26 klanten - waaronder ABN AMRO, Achmea, Center Parcs, ING Groep, Rabobank, Saga en Vodafone - neemt Datadistilleries inmiddels een duidelijke positie in op de markt voor analytische CRM (aCRM) software. Over de laatste twaalf maanden werd een omzet van circa 4,5 miljoen dollar gerealiseerd, waarvan ongeveer 90 procent in Nederland werd behaald. Bij DataDistilleries werken momenteel veertig medewerkers. De analytische software van DataDistilleries wordt veelal gebruikt in combinatie met operationele CRM-systemen van leveranciers zoals Siebel Systems, Oracle Corporation en PeopleSoft. De toegevoegde waarde betaat er in dat het commerciële kansen identificeert. De software van Datadistilleries zal door de overname binnenkort wereldwijd worden vermarkt door de verkooporganisatie van SPSS, waarin de verkoopafdeling van DataDistilleries wordt opgenomen. SPSS is opgericht in 1968 en is gevestigd in Chicago in de Verenigde Staten. Met omstreeks een kwartmiljoen gebruikers is het bedrijf wereldwijd marktleider in software voor gegevensanalyse. (rza)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in