Overslaan en naar de inhoud gaan

Sterke groei online-reserveringen verwacht

Het reserveren van hotelkamers via internet neemt de komende vier jaar een hoge vlucht. In 2006 zal langs deze weg een omzet van 15,5 miljard dollar worden gerealiseerd, vergeleken met 3,8 miljard dollar in het jaar 2000. Dat schrijft de investeringsbank Bear Stearns in een vandaag te publiceren rapport, zo meldt de Wall Street Journal.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

De groei zal volgens de onderzoekers vooral onafhankelijke reiswebsites ten goede komen. De eigen sites van internationale hotelketens als Marriott, Holiday Inn, Crowne Plaza en Starwood profiteren er in mindere mate van mee. Momenteel zijn Expedia.com, Orbitz.com en Hotels.com de grootste reserveringssites. Terwijl de hotellerie door de 11de september 2001 en de economische malaise stagneert, vertonen deze sites een gezonde groei. Zo zag Hotels.com in het tweede kwartaal zijn omzet met 66 procent stijgen tot 230 miljoen dollar. Expedia, grotendeels van dezelfde eigenaar, verkocht 85 procent meer. De mogelijkheid via internet kamers te boeken blijft de prijzen onder druk zetten, zegt analist Jason Ader in de Wall Street Journal. Volgens hem heeft online-reserveren zowel de consument als de zakelijke reiziger meer macht gegeven, onder andere omdat het op internet veel makkelijker is snel prijzen te vergelijken. Ook als de branche als geheel weer opleeft, zullen klanten via internet prijsbewuster en later hotelkamers kunnen boeken, aldus Ader. (gke)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in