Verkoop mobieltjes groeit 6 procent
Marktleider Nokia zag kans zijn marktaandeel opnieuw te verstevigen. De Finse onderneming verkocht ruim 151 miljoen toestellen, goed voor een aandeel van 35,8 procent (was 35 procent). In het vierde kwartaal kwam Nokia zelfs op 37 procent. Motorola klom vorig jaar van 14,8 naar 15,3 procent .Het Koreaanse Samsung ging van 7,1 naar 9,8 procent en verdrong daarmee Siemens van de derde plaats. Toch was ook voor Siemens 2002 een jaar van groei. Het marktaandeel van de Duitsers steeg van 7,4 naar 8,2 procent. Voor Sony en Ericsson daarentegen bracht hun joint venture opnieuw niet wat ze hadden gehoopt. De verkoop daalde van 27 naar 23,1 miljoen mobieltjes, waardoor het marktaandeel van 6,7 naar 5,5 procent daalde. Bovendien waren in de cijfers over 2001 alleen de verkopen van Ericsson opgenomen. Volgens Gartner-analist Ben Wood wordt het voor Nokia lastig zijn sterke groei in 2003 te handhaven. Sommige grote gsm-operators zullen dit jaar actief producten van andere fabrikanten propageren om Nokia in toom te houden. Er blijven echter voldoende potentiële afzetgebieden voor Nokia over, zoals landen in Azië en Amerika waar het CDMA-systeem in zwang is. Het lijkt erop dat Samsung zijn succes in 2003 kan continueren 'dankzij een compleet en innovatief productaanbod', meent onderzoeker Bryan Prohm. Ook voor Motorola, dat in 2002 te kampen had met vertraging van belangrijke producten, zijn de vooruitzichten volgens Prohm zonnig. (gke)