Verkoop mobieltjes neemt toe
Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het Amerikaanse onderzoeksbureau International Data Corporation (IDC). De aanhoudende groei komt van zowel eerste aankopen van een mobiele telefoon in ontwikkelingslanden als vervanging van toestellen op 'rijpere' markten. Nokia bleef verreweg de grootste fabrikant, maar zag zijn marktaandeel ten opzichte van het tweede kwartaal wel dalen van 36 procent tot 35 procent. De verkoop van het Finse bedrijf nam toe met 11,2 procent tot 45,5 miljoen stuks. Het Amerikaanse Motorola wist zich te herstellen met een bovengemiddelde groei van de verkoop van 27,8 procent tot 20,2 miljoen telefoons. Daardoor steeg het marktaandeel van 13,8 tot 15,5 procent. Motorola nam daarmee meer afstand van het Koreaanse Samsung, ook al klommen de Zuid-Koreanen van 10,5 naar 11,5 procent. Het Duitse Siemens versterkte zijn vierde plaats met een marktaandeel van 8,7 procent en het Koreaanse LG Electronics keerde terug in de top vijf met 5,8 procent. Dat laatste ging ten koste van het Japans-Zweedse Sony Ericsson (5,5 procent). (anp)