Verkoop notebooks groeit minder sterk
In de eerste vijf maanden van dit jaar is de groei van de notebook-afzet gestaag verminderd. In februari nam de verkoop, gemeten in aantallen, nog met 42,2 procent toe. In maart was het groeipercentage al afgenomen tot 30 procent en in april tot ruim 20 procent, steeds in vergelijking met een jaar eerder. Uit voorlopige cijfers over de maand juni blijkt dat de groei in die maand verder is ingezakt tot 9,9 procent. De cijfers hebben betrekking op winkelverkopen in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden en Nederland. In deze zeven landen zag HP zijn marktaandeel in het tweede kwartaal toenemen van 20,5 naar 24 procent. Acer daalde van 20,9 naar 17,3 procent en Toshiba klom licht van 15,9 naar 16,1 procent. Daarna volgden Fujitsu Siemens (van 7,1 naar 5,1 procent), IBM (van 6,3 naar 5,4 procent), Sony (van 4,4 naar 4,3 procent), Packard Bell (van 2,9 naar 1 procent) en Apple, dat zijn marktaandeel van 2,3 tot 2 procent zag slinken. De statistieken van Context zijn gebaseerd op werkelijk verkochte systemen. De meeste andere marktonderzoekers meten de levering van de fabriek aan distributeurs en detailhandel. Context telt anderzijds geen directe verkopen mee, zodat een bedrijf als Dell ontbreekt in de rangschikking. (gke)