Blackberry richt ogen op Europa
T-Mobile introduceerde bijvoorbeeld gisteren in Nederland de Blackberry-modellen 6230 en 7230 in combinatie met een instant emailabonnement voor 20 euro per maand. Telfort biedt de Blackberry al ruim een jaar aan. RIM sloot tevens contracten met Vodafone, die de PDA introduceert in Engeland, en met Hutchison Whampoa voor levering aan onder meer de Chinese markt. In totaal contracteerde RIM zo’n vijftig telecombedrijven. In Noord-Amerika is de sobere handcomputer, die vooral ontworpen is voor het mobiel afhandelen van email, populair. Eind augustus noteerde RIM 711 duizend gebruikers, waarvan slechts 15 procent buiten Noord-Amerika. Het bedrijf rekent eind november al op 825 duizend Blackberry-bezitters wereldwijd. RIM verwacht de groei extra aan te kunnen zwengelen met nieuwe opties zoals een kleurenscherm en telefoonfunctionaliteiten. RIM presenteerde gisteren de definitieve cijfers over het tweede kwartaal dat op 30 augustus eindigde. De omzet groeide 71 procent naar 125,7 miljoen. De winst kwam uit op 2,1 miljoen dollar terwijl in de vergelijkbare periode in 2002 nog een verlies van 14, miljoen dollar moest worden genoteerd. (tdo). Zie ook:Blackberrymaker presteert beter dan verwacht - 9 september 2003