Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse telecombedrijven beschermen mobieltjes

(herzien 16.18 uur) - Vodafone en BT Cellnet willen het stelen van mobiele telefoons lastiger maken. Onder zware druk van de overheid hebben beide Britse telecombedrijven vandaag maatregelen aangekondigd. De regering-Blair maakt zich grote zorgen over deze nieuwe vorm van criminaliteit, waarbij de dieven soms grof geweld gebruiken.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Vodafone en Cellnet, een dochter van British Telecom, komen met een nieuw computersysteem waarmee ze het bellen via hun netwerken onmogelijk maken. Ook willen ze de gebruikers van gestolen toestellen lokaliseren. Verder geven Vodafone en BT Cellnet de serienummers van hun mobieltjes door aan andere telecomaanbieders. Met behulp van deze 'zwarte lijst' kunnen alle exploitanten van mobiele netwerken het leggen van verbindingen met gestolen mobieltjes blokkeren. Vorige maand presenteerde het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken een rapport waaruit blijkt dat het afgelopen jaar het ontvreemden van mobiele telefoons is verdrievoudigd en dat zeker een half miljoen jongeren hun mobieltjes waren kwijtgeraakt aan straatrovers en andere dieven. Het ministerie bekritiseerde in hhet rapport ook Vodafone en BT Cellnet, de grootste GSM-aanbieders in het Verenigd Koninkrijk. De twee telecombedrijven lieten het bij het ongeldig maken van de Subscriber Identification Moduile (Sim), een chipkaartje met het persoonlijke identificatienummer van de beller. Maar deze kaartjes zijn vrij simpel te vervangen. Andere bedrijven, zoals Orange, Virgin en One2One benutten al het serienummer dat elk toestel heeft en gaven deze nummers door aan de netwerken om oproepen met gestolen apparatuur te blokkeren. Volgens BT Cellnet is die maatregel niet toereikend omdat criminelen ook serienummers kunnen herprogrammeren. ,,Geen enkele aanbieder van mobiele telefonie heeft een toereikende oplossing voorhanden'', aldus een topman van BT Cellnet. Maar hij zegde in elk geval toe nauw te willen samenwerken met andere telecombedrijven om het probleem aan te pakken. In Nederland is het nog niet zo ver. Nederlandse operators praten wel met elkaar, maar nog zonder veel resultaar. Volgens een woordvoerster van KPN Mobile is het belangrijk dat iedereen meedoet. Ook Vodafone zegt dat samenwerking noodzakelijk is. Het voormalige Libertel probeert klanten goed te informeren over de gevolgen van diefstal. Bovendien let het bedrijf op plotselinge veranderingen in het belgedrag omdat die op diefstal kunnen duiden. (anp/gke)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in