Mobiel net biedt straks lokaalgebonden reclame
CMG Wireless Data Solutions in Nieuwegein is een van de bedrijven die de benodigde technologie ontwikkelen. Pieter Maathuis, directeur Sales & Marketing van deze onderneming: “De techniek op zich is helemaal uitontwikkeld. Nu is het aan de providers om masten en netwerken aan te passen.” Andere operators houden hun CBS-plannen ‘low profile’. Op de vraag wanneer Libertel met dergelijke diensten komt, wordt niet ingegaan. Maarten Staal, namens KPN Mobile: “Wij zijn met het onderwerp bezig, het heeft onze volle aandacht. Wij kunnen op dit moment inhoudelijk niets zeggen over de diensten en de introductiemomenten.” “CBS is een ongeadresseerd systeem. Het werkt met radiogolven en elke bezitter van een moderne GSM kan op die signalen afstemmen”, vertelt Maathuis. Tenminste, als hij of zij dat wil. Dit in tegenstelling tot SMS-berichten die net als bij de gewone telefoon aan iemand gericht zijn. CBS is dus op geen enkele wijze te vergelijken met de agressieve persoonlijk gerichte seks-reclameboodschappen via SMS die vorig jaar nog in het nieuws waren. Bij afstemmen op het juiste CBS-kanaal verschijnt de informatie op het scherm van de GSM. Pas als er een volgende informatieve of reclameboodschap komt, verdwijnt de eerste. De verzonden informatie kan zowel tekst zijn, een logo of een combinatie. Voor het nieuwe systeem wordt het land als het ware in cellen – of regio’s – verdeeld. In Portugal waar CBS al werkt, zijn dat er zevenhonderd. Telefoonmaatschappij Telecel wil haar klanten door het hele land op deze wijze lokale informatie verschaffen zoals weervoorspellingen, de dichtstbijzijnde 24-uur-garage en bijvoorbeeld openingsuren van apotheken. Het systeem is door CMG geleverd. Maathuis: “Dit is de eerste vorm van locatiespecifieke informatiediensten. In de volgende fase, wanneer het netwerk de locatie van een individuele abonnee bepaalt, kun je ontmoetingen regelen met vrienden die in de buurt zijn. Dat soort diensten wordt Location Based Services (LBS) genoemd. In een stad met relatief veel masten is een eenvoudige driepuntsmeting voldoende om uit te rekenen waar iemand zich met zijn GSM bevindt. Buiten de stad waar de cellen groter zijn, is dat minder nauwkeurig. Daarvoor denken we aan een oplossing van een combinatie van GSM met ingebouwde GPS-ontvanger/-zender (Global Positioning System, via de satelliet). Prototypes van dergelijke toestellen bestaan al.” Uit resultaten van onderzoek blijkt dat ze met een nauwkeurigheid van 15 tot 20 meter werken. Mogelijkheden Over de diensten die er aankomen zeggen deskundigen: “Aanwijzingen in winkelstraten met bijvoorbeeld de tekst op uw GSM ‘U vindt onze zaak in de eerste straat rechts’ of het genoemde voorbeeld van de cafébezoeker, worden mogelijk. In operator-wereld wordt nog geheimzinnig gedaan over de precieze mogelijkheden die beschikbaar zullen komen. Want sommige opties zouden nu nog niet verkoopbaar zijn. Volgens dezelfde deskundigen is technisch nog enorm veel mogelijk met deze minder bekende functie binnen de GSM-standaarden. Maathuis van CMG: “Zo’n CBS-systeem is heel geschikt voor last-minute aanbiedingen. Als McDonalds bijvoorbeeld te veel hamburgers heeft klaargemaakt, zou zo’n vestiging een half uur lang zijn producten met korting via het CBS kunnen aanbieden.” Mensen die binnen een straal van pakweg 500 meter zijn, ontvangen zo’n bericht vervolgens. Het CBS betekent volgens Schaareman dat van veel meer mensen de mobiele nummers gevraagd worden en dus bekend worden. Dutchtone zal zelf geen privacygevoelige informatie vrijgeven. Maar als hun abonnees waar dan ook informatie opvragen waarbij het eigen nummer wordt afgegeven, bijvoorbeeld op internet, dan komen die gegevens daardoor vrij. Kosten In principe worden de geboden reclamediensten straks betaald door de afzender. Noch bij KPN Mobile noch bij Dutchtone is daar enige discussie over. Anders ligt het met diensten als lokale weerberichten, filemeldingen en bijvoorbeeld een waarschuwing als iemand een gebied waar MKZ heerst, zou willen binnenrijden. Daarover zegt Schaareman: “Als mensen informatie bij bijvoorbeeld de ANWB opvragen zal die organisatie een eigen billing-relatie met zijn klanten moeten opbouwen.” Wel sluiten deskundigen niet uit dat operators dit werk in de praktijk zullen uitvoeren. Over 3G-ontwikkelingen vertelt Maathuis: “GPRS kan samen met GSM van hetzelfde radionetwerk gebruikmaken.” Hij verwacht dat GSM nog zeker tien jaar intensief in gebruik zal blijven. Maar dan wel in combinatie met GPS. Maathuis vervolgt: “CBS is geen vervanger voor SMS.’ Hij voorziet zelfs een forse toename van datadiensten op basis-SMS: “Dit systeem is de manier om van persoon tot persoon te communiceren, zonder invloed van omgevingsgeluid of ongewenste toehoorders.” Hij sluit niet uit dat het aantal gesprekken via mobieltjes zal afnemen, behalve onder tieners: “Je ziet nu al dat sommigen voor 100 gulden per maand bellen.” Meteen voegt hij nog een voordeel van LBS toe. “Ouders willen graag weten waar hun kinderen zijn en met LBS weten ze dat ook daadwerkelijk. En daarnaast kun je ook huisdieren van transponders voor positiebepaling voorzien.”