Site gemeente Delft mobiel bereikbaar
Omdat steeds meer mobiele telefoons geschikt zijn voor WAP, wil de gemeente Delft het mobiele internet als informatiedienst inzetten. En bij informatie moet het niet blijven, ook transacties moeten mobiel kunnen worden afgehandeld. Het betalen van het parkeergeld via de telefoon en een waarschuwing dat de parkeertijd bijna om is, zijn voorbeelden die de gemeente in gedachten heeft in transactiegericht contact met de burgers. Wie interesse heeft in de Delftse raadsverkiezingen zou dat ook mobiel moeten kunnen volgen. Of er behoefte bestaat aan dergelijke dienstverlening en hoe groot de belangstelling is, kan projectleider Bas Verhoeven niet zeggen: “Als we willen weten wat de burger wil, doen we dat via zogeheten burgerpanels. Voor dit pilotproject maken we daar ook gebruik van. Deze pilot is bedoeld om te bekijken of we voor het mobiele net dezelfde infrastructuur kunnen gebruiken als voor internet. Ook het aantal gebruikers dat interesse zou kunnen hebben is nog een onderwerp. Dat hangt ook een beetje af van de publiciteit die je er aan geeft. Misschien zijn we te vroeg met het project en zullen burgers in de toekomst bepaalde toepassingen eisen.” Hoewel gemeentelijke informatie doorgaans een nogal stoffig imago heeft en als saai wordt ervaren, denkt Verhoeven dat de belangstelling van de Delftenaren voor de nieuwe dienst voldoende aanwezig is. Automatisch betalen bij een museum zal de burger volgens hem kunnen aanspreken, zeker als de mobiele telefoon erbij vertelt dat 65-plussers gratis toegang hebben. Verder ziet de projectleider een rol voor het mobiele net in wat hij noemt de pro- actieve dienstverlening: “De burger kan er op gewezen worden dat zijn paspoort of rijbewijs verloopt of dat zijn huisvuil op een andere dag dan hij gewend is wordt opgehaald. Inwoners van de stad kunnen zelfs bijdragen aan het onderhoud, wie constateert dat er stoeptegels los liggen in zijn straat of dat een verkeerslicht niet meer werkt, kan ons direct op de hoogte brengen.”