Overslaan en naar de inhoud gaan

Telecombedrijven ruziën met banken over mobiel betalen

De ontwikkeling van betalen via een mobieltje ligt nagenoeg stil doordat de banken dwarsliggen. Volgens de twee grootste aanbieders van mobiele telefonie in Nederland, KPN en Vodafone, vrezen de banken dat zij hun grip op het betalingsverkeer voor een deel zullen verliezen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

"De banken zeggen: 'het betalingsverkeer hoort bij ons", zegt Vodafone-directeur Alexander Schuit. Volgens hem zullen betalingen via een mobieltje "de komende jaren" geen gemeengoed worden door deze defensieve houding. KPN rept van een "spanningsveld" tussen telecombedrijven en banken. "Het betalen van een ringtone geeft geen problemen, maar zo gauw je je op andere terreinen begeeft, krijg je met de banken te maken", aldus woordvoerder Steve Hufton. De telecomsector geeft al enkele jaren hoog op van de mogelijkheden die een mobiele telefoon biedt voor het doen van kleine betalingen. Sony en Philips hebben de chips ervoor beschikbaar, maar verder dan enkele proeven zijn de meeste telecombedrijven nog niet gekomen. In Japan en Finland doen al wel miljoenen consumenten betalingen via hun mobieltje. Een standaardbetalingssysteem ontbreekt echter ook daar nog. Het Japanse NTT DoCoMo moest zelfs een belang in een bank kopen om efficiënt transacties te kunnen afwikkelen. Volgens Vodafone-directeur Schuit zijn de banken bang dat zij het contact verliezen met de klant als de telecombedrijven een deel van het betalingsverkeer gaan regelen. "Maar wij willen dat contact ook", zegt hij. KPN vindt dat moet worden gesproken over een duidelijke afbakening van de activiteiten. "Die ontbreekt nu nog", aldus KPN-zegsman Hufton. Schuit: "Er moet ergens een uitweg zijn. Mobiel betalen genereert uiteindelijk ook meer opbrengsten voor de banken." Een woordvoerster van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) stelt dat de banken niet dwarsliggen bij de ontwikkeling van mobiel betalen door telecombedrijven. Inhoudelijk wilde zij niet op de uitspraken van Vodafone en KPN ingaan. (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in