Vodafone en T-Mobile gedaagd door ConsumentenClaim
Stef Smit van ConsumentenClaim stelt dat klanten van de telecombedrijven in doorsnee zo'n 20 tot 30 euro per maand te veel betaalden, en dat ze vaak pas een jaar na aflloop van de contractperiode hun toestel inruilden. "Het gaat dus om honderden euro's per persoon", zei Smit tegen het NOS Journaal. De claimorganisatie schat dat het bij Vodafone en T-Mobile al snel om een miljoen abonnementen gaat waarbij nog kosten in rekening zijn gebracht voor een toestel dat al was afbetaald.
De claimorganisatie schat zijn kans op succes hoog in na een uitspraak van de Hoge Raad. Die oordeelde dat telecombedrijven jarenlang de wet hebben overtreden door te werken met all-inprijzen, waarbij geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon. Mobiele telefoons leken zo gratis, maar in feite waren de all-inpakketten leningen voor de toestellen. De Hoge Raad oordeelde dat klanten die kredietovereenkomsten kunnen vernietigen en dat de aanbieders bij inlevering van het toestel alle betaalde kosten voor de telefoon moeten terugbetalen.
ConsumentenClaim is samen met de Consumentenbond nog in gesprek met KPN. Dat bedrijf werd daarom niet gedagvaard.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee