Gevolgen internet voor detailhandel vooralsnog klein
Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de traditionele winkeliers van mening is dat internet niet tot meer concurrentie heeft geleid. Eenderde van de ondervraagde winkeliers ervaart wel degelijk meer concurrentie en ziet een omzetdaling. Met name in de sector consumentenelektronica leidt internet tot meer concurrentie (82 procent). Daarentegen ervaren kledingzaken (14 procent) en bloemenzaken en dierenwinkels (beide 10 procent) nauwelijks extra concurrentie door de komst van internet. Uit het onderzoek blijkt verder dat zelfstandige winkeliers door een combinatie van gebrek aan tijd, kennis en geld duidelijk minder vaak over actieve websites (44 procent) beschikken dan ketens (82 procent). Voor de toekomst geeft echter 97 procent van de ketens en 78 procent van de zelfstandigen aan dat zij over een actieve website zullen beschikken. Ook qua online verkoop blijven zelfstandigen (9 procent) sterk achter bij ketens (23 procent). (Ester Schop)