Overslaan en naar de inhoud gaan

iDeal verdringt creditcard bij betalen op internet

Vier grote Nederlandse banken lanceerden iDEAL in oktober 2005 als nieuwe standaard voor betalen bij webwinkels. Het systeem moest een alternatief bieden voor de door veel consumenten als onveilig ervaren creditcard en daarnaast voor andere betaalmiddelen zoals Paypal en kopen onder rembours.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Het systeem is rechtstreeks gekoppeld aan de diverse systemen voor internetbankieren van de initiatiefnemers ABN Amro, ING Bank, Postbank en Rabobank. Daardoor kunnen zes miljoen rekeninghouders die hun bankzaken al online regelen zonder meer van de standaard gebruikmaken. Grote bedrijven In het eerste halfjaar na de introductie heeft iDEAL volgens de banken een marktaandeel van ruim 10 procent veroverd. Inmiddels bieden meer dan 2000 webwinkeliers de betaalmethode aan. Daaronder zijn grote bedrijven als Marktplaats.nl, Speurders, Bol.com, Transavia en Center Parcs. De Belgische financiële dienstverlener Ogone, dat als ‘internetkassa’ fungeert voor ruim duizend Nederlandse webwinkels, heeft berekend dat nu 39 procent van alle online-aankopen via iDEAL plaatsvindt. Zonder over exacte cijfers te beschikken, vermoedt sales-director Peter de Caluwe dat de groei van iDEAL ten koste gaat van de creditcard en systemen als Paypal. "Door de enorme groei van e-commerce is het absolute aantal betalingen met creditcards het afgelopen halfjaar verdubbeld. Maar zonder iDEAL was dit aantal mogelijk zelfs verdrievoudigd", aldus de zegsman van Ogone. Doordat vrijwel alle internetwinkels creditcards accepteren, ligt het aantal transacties daarmee hoger dan bij iDEAL. Bij aanbieders die zowel betalingen met creditcards als iDEAL toelaten, ligt het gebruikspercentage van iDEAL volgens Ogone echter al wel hoger. De sterke opmars van iDEAL valt De Caluwe mee, zeker omdat de banken volgens hem relatief weinig promotie hebben gemaakt voor de nieuwe betaalstandaard. De Ogone-zegsman meent dat de afgelopen jaren in Nederland een wildgroei was ontstaan aan online-betaalmethoden. "Door iDEAL durven blijkbaar meer mensen op dat knopje te drukken als ze aankopen doen op internet", aldus De Caluwe. Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de naamsbekendheid van iDEAL nu 33 procent bedraagt. Ruim de helft van de internetters beschouwt het als een (zeer) veilig middel. De creditcard wordt door slechts 21 procent als veilig betaalmiddel gezien.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in