Overslaan en naar de inhoud gaan

Internet centraal in klachtafhandeling

De methode dient niet alleen voor het verwerken van klachten over elektronische handel maar biedt uitkomst bij klachten over alle aankoopprocessen. "In één op de vijf transacties gaat er iets mis. Toch leidt dat maar in de helft van de gevallen tot een klacht", schetst Bart Schermer van het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL) het probleem. De papierwinkel en onduidelijke procedures zijn maar twee van de obstakels die klanten doen afzien van het melden van een klacht, zegt Schermer.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Van een laagdrempelig, gestandaardiseerd klachtenafhandelingssysteem profiteren beide partijen in de transactie. Schermer: "Bij een slechte ervaring neemt het vertrouwen bij de klant af. Dat geldt het sterkst voor e-commerce dat toch al kampt met een gebrek aan vertrouwen, maar ook voor de handel via fysieke winkels. Bovendien is het eenvoudiger voor een bedrijf een klant te behouden dan een nieuwe klant te winnen." ECP.NL sluit aan bij een Europees project CCForm dat de Federation of European Direct Marketing (Fedma) in opdracht van de Europese Commissie uitvoerde om de voorwaarden voor volledig elektronische klachtenafhandeling te onderzoeken en een prototype te bouwen. Het gaat om een standaardformulier waarbij de taal wordt aangepast op basis van de landencode van waaruit de pagina wordt opgeroepen. Zo kan iemand die ontevreden is over een aankoop in Spanje, het formulier in eigen taal invullen. De Spaanse partij krijgt het formulier vervolgens in het Spaans aangeleverd. Voor de verwerking van de formulieren streeft ECP.NL naar de oprichting van een Nederlands ‘clearing house’ dat later zou kunnen opgaan in een Europese organisatie. Dit legt contact met de verkopende partij, de geschillencommissies en eventueel de rechtbank. ECP.NL voert de komende maanden gesprekken met onder meer VNO/NCW en MKB Nederland om de aangesloten bedrijven collectief te laten deelnemen. Dit jaar volgen een aantal proefprojecten en in 2005 zou het systeem in gebruik genomen kunnen worden. In december volgt een evaluatie. "Wij gaan niet alle leden vertellen dat ze mee moeten doen", zegt VNO-secretaris IT-beleid Paul de Graaf. "Dit initiatief is uitstekend maar moet starten als een proef met een paar enthousiaste bedrijven. Voldoet het, dan groeit het gebruik er vanzelf in."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in