Overslaan en naar de inhoud gaan

Internet is geen katalysator voor cultuurconsumptie

Begin 2002 hadden in Nederland 187 theaters en vierhonderd van de ruim negenhonderd musea een eigen website. Musea bieden, meer dan theaters, buiten informatie over prijzen, voorstellingen en toegangstijden een virtueel voorproefje van wat de bezoeker te wachten staat. Uit het SCP-onderzoek blijkt dat de grootte van een museum doorslaggevend is voor de uitgebreidheid van een site.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Cultuur met een grote C blijft van de elite. Internet kan echter cultuuruitingen onder de aandacht brengen van de jongeren en allochtonen die daarvan geen deel uitmaken. Vooral deze groepen voorkomen dat rijen ontstaan voor musea en theaters. Bewegende beelden, tekst en geluid op websites moeten het aanbod van cultuurtempels vooral voor de jeugd aantrekkelijk maken. Kleine cultuurinstellingen hebben echter volgens het SCP-rapport ‘Cultuur op het web’ het geld niet om een aantrekkelijke website te bouwen. Uit Europees onderzoek blijkt dat Nederlanders binnen het continent toch tot de actiefste gebruikers van cultuursites behoren. Zo’n 18 procent van de ondervraagde Nederlanders met een internetaansluiting bezoekt weleens een museumsite.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in