Overslaan en naar de inhoud gaan

Internet maakt consument kritischer

Consumenten gaan door het gebruik van internet beter geïnformeerd winkelen. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht op basis van een enquête over de gevolgen van online winkelen voor de detailhandel. De resultaten van hun onderzoek zijn gisteren verschenen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Meer dan de helft van de internetgebruikers oriënteert zich wel eens online voor ze in de winkel tot koop overgaan. Andersom komt ook voor: een kwart van de mensen die op internet winkelt, neemt eerst een kijkje in de winkel. Internet heeft de reclamefolder ingehaald als informatiebron over het aanbod in de winkel. Vooral over financiële producten, erotica, vakantiereizen en computerspullen zoeken consumenten informatie op de digitale snelweg. De consument voelt zich daardoor een stuk prijsbewuster. De populariteit van online winkelen heeft vooral negatieve gevolgen voor muziekwinkels, boekhandels en computerzaken. Die krijgen minder klanten binnen. Juweliers en dierenwinkels merken er het minst van. De onderzoekers ondervroegen voor hun enquête 3218 Nederlandse internetgebruikers. (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in