Overslaan en naar de inhoud gaan

Internet nuttig hulpmiddel bij bemiddeling

Een zelfstandige ICT’er, lid van FNV Zelfstandige Bondgenoten, een klant waarvoor hij software had ontwikkeld, en een conflict omdat de klant ontevreden was en weigerde de rekening van 7000 euro te betalen. Ziehier een geschikte case voor de eerste echte mediation via internet in Europa, vonden FNV ZB en de SGOA. De uitkomst: beide partijen hebben water bij de wijn gedaan en de klant heeft iets meer dan de helft van de oorspronkelijke rekening betaald.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Hans Mulder, mediator bij SGOA, en Henk van der Schaft, jurist bij FNV ZB, zijn zeer tevreden. "Het was een plezierige manier om het geschil op te lossen", zegt Van der Schaft. Controle Mulder legt de gevolgde procedure uit: "Allereerst moesten beide partijen aantonen dat ze waren wie ze zeiden dat ze waren; je ziet ze immers niet. Dat ging met uittreksels van de Kamer van Koophandel, zodat duidelijk was dat ze ook echt beslissingsbevoegd waren, en met een telefonische controle." Vervolgens moesten beide alle informatie die betrekking had op het geschil via e-mail naar de SGOA sturen. Daarna begaven ze zich naar een beveiligde omgeving, een elektronisch vergadersysteem, waar een elektronische brainstorm werd gedaan. Dat leidde er gelijk toe dat de klant bereid was een deel van de rekening te betalen. Mulder: "Het was echter nog niet duidelijk wie nu gelijk had. Daarom hebben we buiten de mediation om een ICT-deskundige en een juriste laten kijken hoe het zat. Dat heeft wel tijd gekost, zeker twee maanden. Jammer, want daarmee was de verwachte tijdwinst weg. Maar het was wel nodig." Een telefonische conferentie vormde het sluitstuk. Beide partijen dachten een uurtje na over het voorstel dat de mediator deed en meldden via de e-mail, elektronisch ondertekend, dat ze akkoord gingen. Maar de telefonische conferentie leidde wel tot een verrassing voor Mulder. "Eén partij werd emotioneel omdat hij zich ten onrechte beschuldigd voelde. Dat had ik niet verwacht. Had ik dat geweten, dan was het niet telefonisch gegaan. Dan hadden we ze eerst een kopje koffie laten drinken totdat de spanning uit de lucht was geweest. Maar door ons stappenplan werd de confrontatie lang uitgesteld. Een voordeel daarvan is dat de zaak heel helder wordt. Op die emotionele reactie hadden we toen niet meer gerekend." Lage kosten Niettemin heerst er vooral tevredenheid. De kosten waren heel laag omdat alle deskundigen bijna niets rekenden. Zouden de werkelijke kosten gefactureerd zijn, dan had het eindbedrag echter zeker de helft lager uitgepakt dan bij de ‘traditionele’ mediation, die gemiddeld rond de 1600 euro per partij liggen. Mulder: "Wij waren er nu maar de helft van de tijd aan kwijt en er was ook veel minder administratief werk doordat de dossiers elektronisch werden aangeleverd." Van der Schaft van de FNV ziet als voordeel van deze werkwijze dat hij er minder tijd aan kwijt was omdat de partijen niet uitgebreid bij elkaar hoefden te komen. Ook het feit dat de informatie elektronisch wordt aangeleverd is uiteindelijk wel prettig. "Je kunt niet meer mondeling een uitgebreide uitleg geven. Dat dwingt je beknopt en concreet te zijn. Maar waar ik erg tevreden over ben is dat er een duidelijk vakinhoudelijk deskundig oordeel is geveld, naast een juridisch oordeel. Bij een rechter ben je vaak heel lang bezig, wat dus tot hoge kosten leidt. Daarbij is een rechter niet deskundig op ICT-gebied en moet je maar afwachten of zijn antwoord bevredigend is. Ik doe het graag weer op deze manier de volgende keer."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in