Internet steeds belangrijker als advertentiemedium
Internet vestigt zich steeds meer als serieus advertentiemedium. Na de hype eind jaren negentig kiezen steeds meer bedrijven voor online advertising, blijkt uit het rapport Netto Mediabestedingen van BBC De Media en Reclame Bank over 2004. De zogenoemde 'mediabestedingen' van bedrijven richting de diverse sites nam vorig jaar toe met 67 procent.
Philips besteedde eind 2004 bij de introductie van de nieuwe huisstijl (sense and simplicity) al 10 procent van het mediabudget van 80 miljoen euro aan het adverteren via internet. Unilever, een van de grootste adverteerders van Nederland, kondigde onlangs aan 12 procent van het budget te gaan gebruiken voor internet. Dat percentage zou ten koste gaan van de televisie en de geschreven media. Over alle mediatypen bekeken daalden de netto mediabestedingen met 0,9 procent naar 4,05 miljard euro. Die daling komt voor rekening van de printmedia, maar het herstel van de advertentie-inkomsten van dit mediumtype lijkt ingezet, concluderen de opstellers van het rapport. (anp)