Overslaan en naar de inhoud gaan

Internet vaker gebruikt in banenjacht

De zoektocht naar een nieuwe baan in de krappere vacaturemarkt speelt zich steeds vaker af op internet. Bijna 70 procent van de werkzoekenden struint vaker carrièresites en websites van organisaties en bedrijven af sinds het economisch tij keerde. Verder ervaren zij internet als de beste plek om informatie over solliciteren en de arbeidsmarkt te vinden.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1081 bezoekers van de vacaturesite StepStone in de eerste twee weken van september. Directeur P. Vandalon vindt niet dat het onderzoek 'vertekend' is doordat alleen internetgebruikers zijn ondervraagd. "Uit ander onderzoek blijkt dat in het eerste kwartaal van dit jaar al ruim 80 procent van de Nederlanders internette. Dat is sindsdien alleen maar toegenomen." Op de vraag 'Welke bronnen bent u meer gaan gebruiken nu het moeilijker wordt om een nieuwe baan te vinden', koos bijna 70 procent van de geënquêteerden voor internet. Andere meer gebruikte vacaturebronnen zijn: de krant (35 procent), werving- en selectiebureaus en uitzendbureaus (31 procent), familie en bekenden (20 procent). 10 procent van de ondervraagden heeft zijn zoekstrategie niet aangepast aan de krapper geworden arbeidsmarkt. De laatste vacature waar mensen op reageerden, plukte 47 procent van de ondervraagden van internet. 20 Procent solliciteerde naar aanleiding van een krantenadvertentie. Als gevolg van het dalende aantal vacatures neemt het aantal open sollicitaties toe, bevestigt Vandalon. "Dat horen we van al onze klanten, maar we merken het zelf ook als werkgever." Vacaturesites als StepStone hebben net als alle andere 'vacaturemedia' last van de economische teruggang. "We opereren in een markt die het moeilijk heeft. Een jaar geleden hadden we in een maand gemiddeld drieduizend vacatures op de website, nu zijn dat er nog zo'n 2100", schetst Vandalon. Marktleider De Nationale Vacaturebank, gevestigd in Groningen, bespeurt nog wel een groei in het aantal vacatures dat op internet wordt aangeboden. Het bedrijf, dat nu honderdduizend banen per jaar vermeldt, verwacht over twee jaar te zijn uitgegroeid naar 500 duizend vacatures op jaarbasis. De Nationale Vacaturebank verzorgt nu, twee jaar na de oprichting, de vacatures voor 21 duizend ondernemingen. "Internet is toch goedkoper dan de dure dagbladen", vindt directeur J. Cruiming. "Bovendien past het veel beter bij de moderne tijd." (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in