Itekst als brug tussen internet, telefoon en tv
Zo is in samenwerking met TSS en de arbeidsvoorziening (de voormalige arbeidsbureaus) een interactieve vacaturebank gestart op teletekst, of itext, zoals TSS de dienst noemt. Mensen die werk zoeken, kunnen via een navigatiestructuur snel op zoek gaan naar banen waarin zij geïnteresseerd zijn. Met de vereniging van makelaars (NVM) wil TSS huur- en koopwoningen online aanbieden en de Bovag overweegt om tweedehands auto’s via itext te verkopen. Interactieve teletekst is niet nieuw. Eind jaren tachtig heeft uitgeverij VNU al eens geprobeerd om onder de noemer Ditzitel interactieve diensten via teletekst aan te bieden. Dat kon door teletekst te koppelen aan de telefoon, maar het ambitieuze project werd afgeblazen voordat het goed en wel van de grond was gekomen. In de jaren negentig pakte TSS uit Gouda de draad weer op met interactieve spelletjes via RTL Text, waarbij hoofdzakelijk aan telefoontikken werd verdiend. Woordvoerder Jaap Abarbanel moet achteraf toegeven dat het niet veel heeft opgeleverd. “Je kunt niet op tegen kastjes als die van Sega, en bovendien is de levenscyclus van die spelletjes ook al niet erg groot.” Acht jaar geleden begon TSS, een bedrijf dat niet alleen itext- diensten faciliteert, maar ook de voor deze diensten benodigde apparatuur en software levert, onder meer een ambitieus project met Centraal Beheer. De klant belde op en kon als hij dat wilde de offerte voor een verzekering bekijken op het televisiescherm. Selectief Itext verschilt van normale teletekst. Deze laatste dienst werkt via een carrousel die telkens een aantal pagina’s voordraait. Voor die oplossing is ooit gekozen omdat televisietoestellen niet in staat waren veel pagina’s in een geheugen op te slaan. Inmiddels zijn er toestellen die dat wel kunnen, maar in normale ontvangers is teletekst traag omdat de decoder moet wachten totdat de gewenste informatie ‘voorbij’ komt. Het is echter ook mogelijk om de carrousel te passeren en informatie direct naar de teletekstdecoder te sturen. Van die mogelijkheid maakt TSS gebruik. In combinatie met de telefoon kan informatie dan selectief worden aangeboden. Weliswaar kan het signaal in principe door alle toestellen worden ontvangen, maar de kans dat iemand anders de informatie ook kan lezen is volgens Abarbanel niet groot: “Als je een seconde later inschakelt dan degene die de informatie heeft opgevraagd, zie je een zwarte pagina.” Ook is het mogelijk om informatie alleen naar regionale zenders te sturen. Als aan de hand van nummerherkenning blijkt dat de gebruiker zich in Gelderland bevindt, worden de gegevens alleen naar de zender in die regio verstuurd. TSS heeft communicatielijnen lopen naar veertien regionale omroepen in Nederland. Alleen op de drie publieke netten zijn de diensten niet beschikbaar. Abarbanel: “De publieke omroep wil niet dat hun infrastructuur door derden wordt gebruikt voor commerciële doeleinden.” TSS verzorgt wel interactieve diensten voor de stations van SBS en HMG, waaronder chatboxen op SBS en Yorin, en voor een groot aantal buitenlandse zenders, van Channel 4 tot het Duitse RTL. De mogelijkheden van de interactieve diensten worden nog steeds uitgebreid. Zo kunnen in Gelderland sinds kort via itext reisadviezen worden opgevraagd. “Openbaar Vervoer Nederland (OVR) biedt al enige tijd reisinformatie aan via internet en telefoon, maar ze willen het aantal telefoontjes spreiden omdat het erg kostbaar is”, aldus Abarbanel. “Itext is dan een prima alternatief, zeker voor mensen die geen pc hebben. Het is een laagdrempelig medium dat makkelijk te bedienen is.” Sinds kort kan ook het intranet van het uitzendbureau Tempo Team op de beeldbuis worden geraadpleegd. Uitzendkrachten in dienst van het bedrijf zitten normaal niet op kantoor, en moeten voor iedere opdracht gebeld worden. Via itext kunnen zij niet alleen hun eigen werkrooster opvragen, maar ook zelf invullen. Als Tempo Team in korte tijd veel uitzendkrachten nodig heeft, kan een multi-SMS worden verzonden. “Het uitzendbureau werkt ook met allochtonen en daar is het pc gebruik minimaal. Itext of telefonie komt dan als geroepen”, legt Abarbanel uit. TSS verwacht dat steeds meer bedrijven gebruik willen maken van de mogelijkheid om informatie interactief via teletekst aan te bieden. Ook informatie op een bestaande webserver kunnen, met behulp van XML en andere hulpmiddelen, volautomatisch in itext worden omgezet, zodat de gegevens behalve op internet ook op teletekst zijn te raadplegen. Intikken TSS onderzoekt een reeks van nieuwe toepassingen, zoals het online toegang verschaffen tot de archieven van actuele berichten van persbureaus en TV Mail, waarbij elektronische post met de tv en telefoon verstuurd en gelezen kan worden. Alleen het intikken van woorden gaat nog wat moeizaam, moet Abarbanel toegeven. “Het toetsenbord van de telefoon is daar minder geschikt voor. In de toekomst willen we stemherkenning gebruiken, maar de kwaliteit daarvan vinden we nog niet toereikend.” Voorlopig wil TSS zich blijven richten op mediatoepassingen die populair zijn en veel gebruikt worden. Abarbanel: “Ons uitgangspunt is dat we informatie via verschillende kanalen kunnen aanbieden. Als GPRS, de volgende generatie mobiele telefonie, echt aanslaat, zullen we daar ook applicaties voor ontwikkelen.’