Nederlanders winkelen nog weinig via internet
Ondanks dat Nederland behoort tot de landen met de meeste internetaansluitingen, winkelen Nederlanders nog steeds niet zo vaak op internet als Duitsers of Engelsen. In ons land koopt ruim een kwart van de internetgebruikers iets via het World Wide Web, in Duitsland en Engeland is dat respectievelijk 56 en 57 procent. Alleen Italië en Frankrijk scoren met 23 procent en 18 procent online-kopers nog lager dan Nederland
Dit blijkt uit een recent onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG). Voor het onderzoek werden bijna twaalfduizend internetgebruikers in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Italië en Nederland ondervraagd. Onderzoekers verklaren het achterblijvende koopgedrag in Nederland door het beperkte winkelaanbod op internet en de hoge winkeldichtheid in de straat. Zeker 83 procent van de websurfende Nederlanders zegt wel eens internet te raadplegen voor het maken van een aankoopbeslissing. Internet wordt vooral geraadpleegd voor aankopen zoals hard- en software voor de computer, reizen, elektronische producten en muziek en video's. (esc)