Nederlands MKB voortvarend op internet
Over West-Europa bekeken, behoort slechts 20,9 procent van de middelgrote en kleine ondernemingen in deze categorie. Tot de subgroep ‘achterblijvers’ behoort in Nederland 28,3 procent van het MKB. Ter vergelijking, het West-Europees gemiddelde bedraagt 31,3 procent. Volgens IDC vormt de mogelijkheid van buitenaf toegang te hebben tot de bedrijfsprocessen de belangrijkste drijfveer om te investeren in webgebaseerde toepassingen. Ofschoon klantenservice en online bestellingen in het Nederlandse MKB goed van de grond komen, loopt deze ondernemingen in Europa achter bij het toepassen van faciliteiten als online klantenbeheer (CRM) en betaling. De ondervraagde bedrijven in Nederland hadden geen van allen mogelijkheden af te rekenen via het web. IDC voerde het onderzoek in opdracht van Cisco uit in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk (tdo) Zie ook onze eerdere berichtgeving:'MKB haalt te weinig uit ICT' - 9 september 2002MKB-ondernemer moet zich internetwetgeving eigen maken - AG nr. 36, 2002