NS worstelt met internet
Het wordt de zoveelste poging om internet op de rails aan te bieden. In 2005 begonnen NS en KPN al eens een proef, waarbij ook tv-schermen met actuele reisinformatie werden ingezet. De testen op het traject tussen Haarlem en Heerlen/Maastricht met UMTS en gprs leverden geen technische problemen op. Binnen twee jaar dacht de NS zeker 50 procent van de reizigers internet in de trein te kunnen aanbieden. In 2007 kwamen NS en KPN tot de conclusie dat ze de lat financieel gezien veel te hoog hadden gelegd. Adverteerders moesten de kosten voor de dienst dekken, maar die toonden onvoldoende belangstelling om zich op het spoor te uiten. Van uitstel leek dan ook afstel te komen.Connexxion en Arriva wisten NS in te halen. Toegegeven: deze bedrijven zijn niet zoals NS aangewezen op een Europees aanbestedingstraject en de implementatie is ook minder complex. NS wil het internetsysteem nog steeds combineren met informatieschermen in de trein. In januari heeft de NS alsnog de openbare aanbesteding uitgeschreven en daarmee lijkt internet in de trein in elk geval verzekerd.Wel met die aantekening dat Nederland daarmee flink achterloopt. Deutsche Bahn biedt internet al enige tijd op de belangrijkste ICE-trajecten en National Rail in Engeland heeft ook treinen rijden met WiFi. Alleen de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft geen plannen rond draadloos internet, ondanks duidelijke belangstelling in 2007. De Thalys, tussen Brussel en Amsterdam, heeft overigens sinds kort wel internet aan boord. De vraag is natuurlijk of de NS-plannen niet door de actualiteit worden ingehaald. Internetten in de trein is immers al sinds eind 2007 mogelijk voor wie een internetabonnement bij een van de drie telefonieaanbieders in ons land heeft. En als in de toekomst de snelheden van HSPA verder omhoog gaan, lijkt apart betalen voor een snelle verbinding niet erg logisch meer.