'Phishing' ondermijnt vertrouwen in internet
De term 'phishing' duidt op flessentrekkerij waarbij mensen verleid worden via een link in een mailtje een nep-website te bezoeken en daar gevoelige persoonlijke informatie als naam-, adres- en woonplaatsgegevens en creditcardnummers achter te laten. De oplichters maken daarbij handig gebruik van het feit dat je je mail-adres heel makkelijk kunt fingeren. De link in zo'n frauduleus mailtje verwijst naar een site die sterk lijkt op een officiële website van een bank of een online-veilinghuis zoals eBay. Gartner constateerde dat 40 procent van de geënquêteerden een 'phishing'-mailtje heeft ontvangen. 19 Procent heeft ook daadwerkelijk de link aangeklikt en nog eens bijna 4 procent kon zich niet meer herinneren of ze dat hebben gedaan. 3 Procent van de geënquêteerden zegt gegevens te hebben verstrekt via zo'n nep-site. Dat laatste percentage komt overeen met 1,78 miljoen personen. Gartner schat dat nog eens 1 miljoen mensen slachtoffer van 'phishing' zijn geworden zonder dat ze zich dat realiseren. Het vertrouwen in internet krijgt door de kwalijke praktijken een flinke deuk. 58 Procent van de Amerikanen die online winkelen en rekeningen betalen zegt zich ernstig zorgen te maken over de veiligheid van de informatie die ze online verstrekken, aldus Gartner. (jwy)