‘Phishing’ ondermijnt vertrouwen van Amerikanen in internet
De term ‘phishing’ duidt op flessentrekkerij waarbij mensen via een link in een mailtje verleid worden een website te bezoeken die lijkt op die van een bank of een online-veilinghuis zoals eBay en daar gevoelige persoonlijke informatie als naam-, adres- en woonplaatsgegevens en creditcardnummers achter te laten. De oplichters maken daarbij handig gebruik van het feit dat je je mailadres heel makkelijk kunt fingeren. Gartner constateerde dat 40 procent van de geënquêteerden een ‘phishing’-mailtje heeft ontvangen. Dat komt overeen met 57 miljoen Amerikanen. 76 procent van die gevallen vond plaats in het afgelopen halfjaar, 92 procent in het afgelopen jaar. 19 procent heeft ook daadwerkelijk de link aangeklikt. 3 procent van de geënquêteerden zegt gegevens te hebben verstrekt via zo’n nepsite. Dat laatste percentage komt overeen met 1,78 miljoen personen. Gartner schat dat nog eens 1 miljoen mensen slachtoffer van ‘phishing’ zijn geworden zonder dat ze zich dat realiseren. Het vertrouwen in internet krijgt door de kwalijke praktijken een flinke deuk. 58 procent van de Amerikanen die online winkelen en rekeningen betalen zegt nu zich ernstig zorgen te maken over de veiligheid van de informatie die ze online verstrekken, aldus Gartner.