Wiskunde lukt beter met computer erbij

‘Leren met meer effect’ is zo'n onderzoeksprogramma, waarin onderzoek is gedaan naar het rendement van nieuwe vormen van onderwijs met gebruik van IT. In elk van de experimenten zijn realistische onderwijssituaties onderzocht. Deze onderwijssituaties zijn door de scholen zelf bedacht en sluiten aan bij hun eigen ambities voor kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In het afgelopen jaar zijn in het voortgezet onderwijs tien nieuwe vormen van onderwijs met ict aan een experiment onderworpen. Naast de leerlingen die op innovatieve manier onderwijs kregen met ict werd in een controlegroep het gebruikelijke onderwijs van de school gecontinueerd. Het wiskunde experiment laat zien dat leerlingen die wiskunde met ict krijgen beter presteren en meer gemotiveerd blijven. Leerlingen die op de traditionele manier wiskunde uit een boek kregen, raakten gaandeweg het jaar veel meer gedemotiveerd. Als bijdrage aan de oplossing voor het lerarentekort, verkennen scholen ook de opbrengsten van lesuren waarbij leerlingen computeropdrachten maken. Uit een van deze experimenten blijkt dat de invoering van drie tot zes verplichte zogenoemde ‘e-uren' de leerprestaties verbetert. Op een andere school oefenden leerlingen spelling en begrijpend lezen op de computer onder begeleiding van een onderwijsassistent. Deze leerlingen scoorden even goed op taaltoetsen als leerlingen die regulier taalonderwijs kregen. Hierdoor kon de docent de helft van de beschikbare tijd ingezet worden in een andere klas. Het gaat dus om een goede mix tussen docent en IT.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee