Rechter: Casema misleidde niet
De Consumentenbond vindt dat Casema in een advertentie de snelheid van Wanadoo, internet via de kabel, te gunstig voorspiegelt. In de advertentie wordt het gemiddelde van internetsnelheden van drie kabelaanbieders (Casema, UPC en Essent) vergeleken met de snelheden van internet via de telefoon (de ADSL-verbindingen Mxstream Basic en Fast). De gemiddelde snelheid van kabelinternet in de advertentie was echter hoger dan de werkelijke snelheid van Casema's Wanadoo, die volgens de Consumentenbond "als langzaamste uit de bus" kwam. Daarom zou de reclame misleidend zijn. De rechter deelt het standpunt van de bond echter niet. "We zijn heel verbaasd", reageert een woordvoerster van de Consumentenbond. "In de advertentie wordt het woord 'gemiddeld' gebruikt. De rechter vindt dat er bij de lezer dan een lichtje moet gaan branden. Wij vinden echter dat je op basis van vergelijkende reclame ook een goede afweging moet kunnen maken." Volgens een woordvoerder van Casema was de advertentie niet bedoeld als een product- maar bewustwordingsreclame. De zegsman erkent dat Wanadoo langzamer is dan de diensten van UPC en Essent, "maar we zijn ook goedkoper". Casema is het beu dat de Consumentenbond het kabelbedrijf "telkens weer" onder vuur neemt, aldus de zegsman. Het kabelbedrijf wil Consumentenbond-directeur F. Cohen uitnodigen voor een gesprek. De bond ontkent telkens weer zijn pijlen op Casema te richten. "Wel is het zo dat bij ons veel klachten binnenkomen over Casema en dat we het bedrijf daarom onze aandacht heeft." De woordvoerster verwacht dat de bond welwillend tegenover een gesprek staat. (anp)