5 vragen over: De positionering van SAP
▪ Functie: Algemeen directeur van SAP
▪ Context: ITxpo in Cannes, 6 november, in gesprek met twee analisten van Gartner over de marktuitdagingen voor SAP
1 Waarom heeft SAP Business Objects overgenomen en zijn er meer grote overnames te verwachten?
Onze strategie is simpel: we willen marktleider zijn. Een ‘business process platform’ zoals wij hebben kun je niet kopen, dus dat bouwen we zelf.
Met onze nieuwe software voor de middenmarkt is het hetzelfde; Business ByDesign hebben we ook zelf gebouwd. Maar voor wat wij business users noemen, de kenniswerkers, lag dat anders. Business Objects biedt een goede manier om eindgebruikers met ongestructureerde data te laten omgaan. Er is maar een beperkte overlap met onze BI-tools en daar waar nodig zal er een versnelde innovatie richting de BO-producten plaatsvinden.
Voor groei hebben we drie opties; organische groei, co-innovatie met derden en overnames. De eerste twee opties hebben we breed waargemaakt. De derde blijft alleen zinvol als hij de SAP-portfolio op een zinvolle manier uitbreidt.
2 Hoe omschrijft u het nieuwe product Business ByDesign en voor welke organisaties is het eigenlijk bedoeld?
Ten eerste is de software een alternatief voor middelgrote bedrijven die ERP eigenlijk te ingewikkeld vinden. Maar belangrijker is dat we voor het eerst in één keer een suite hebben ontwikkeld, online, SOA-gebaseerd, event-driven en zonder een enkel compromis. En daarbij kijken we meteen naar de hele lifecycle, inclusief implementatie en support.
Het is voor grote bedrijven en organisaties niet praktisch omdat het zo nieuw is. Business ByDesign moet zich eerst in een volumemarkt bewijzen. Pas daarna kunnen grotere bedrijven de software misschien in hun lokale vestigingen gaan gebruiken. De innovaties uit Business ByDesign zullen overigens deels ook voor onze grotere ERP-klanten beschikbaar komen. Prototypes van die nieuwe technologie zijn volgend jaar op onze Sapphire-bijeenkomst te verwachten.
3 Business ByDesign is een SaaS-product, maar hoe staat u in het algemeen tegenover SaaS?
Aan de ene kant heb je business process outsourcing; dat ondersteunen we al jaren. Aan de andere kant van de schaal is er de pure multitenancy-architectuur zoals bijvoorbeeld Salesforce.com die heeft. Dat is niet onze prioriteit. Wij richten ons op ‘megatenancy’, waarbij de klantendata volledig geïsoleerd zijn. Dat is wel iets duurder, maar zo willen klanten het.
Salesforce.com biedt tevens een platform voor applicaties van derden. Business ByDesign is in feite ook zo’n platform, alleen is de benadering anders omdat het al een complete suite is. En we zullen dit platform niet voor partners openstellen voordat het zich bewezen heeft. We willen eerst alles goed doen.
4 Is voor SAP de concurrentie van SaaS-leveranciers niet bedreigend doordat meer businessmensen de beslissingen nemen in plaats van IT-afdelingen?
Eigenlijk niet. Natuurlijk zouden we zonder de SaaS-leveranciers nog meer verkopen, maar ik zie ze niet ‘de lichten brandende houden’ in plaats van SAP. We zitten al 35 jaar in deze business en die ervaring hebben zij niet. Ze vormen daarentegen wel een uitdaging als het gaat om innovatieve processen aan de rand van de gangbare business.
5 SAP heeft het over de ‘stable core’ van zijn applicatiesuite. Betekent dat dat de innovaties daarbuiten plaatsvinden?
Innovatie moet de snelheid van de business volgen. Ik denk dat onze zesmaandelijkse ‘enhancement packages’ de juiste innovaties zijn. Klanten kunnen die inzetten in hun eigen tempo. In onze SOA-laag NetWeaver komen we met kleinere clusters van functies die innovatie krijgen rond bijvoorbeeld ‘model-driven composition’.
Veel van onze klanten gebruiken nog steeds weinig componenten van onze kernsuite. Maar in onze innovaties willen we meer vanuit de processen gaan werken dan vanuit die drieletterafkortingen die door de IT-sector zijn bedacht: ERP, CRM, SCM enzovoort.