Overslaan en naar de inhoud gaan

Amerikaanse bedrijven hebben lak aan Europese privacy-regels

Zeer veel Amerikaanse multinationals lappen de Europese regels voor privacybescherming aan hun laars. Dat blijkt uit een studie van Andersen naar de privacy-beschermende maatregelen van 75 grote en middelgrote Amerikaanse bedrijven die ook zaken doen met consumenten in Europa.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

In Europa gelden strengere regels ten aanzien van de privacybescherming dan in de Verenigde Staten. De Europese Commissie heeft om die reden regels geformuleerd waaraan Amerikaanse bedrijven die actief zijn op de Europese consumentenmarkt moeten voldoen. Deze regels worden de 'Safe Harbor'-principes genoemd. Amerikaanse bedrijven mogen zelf weten of ze deze regels willen volgen of niet. De Europese Commissie behoudt zich echter wel het recht voor maatregelen te nemen tegen bedrijven die dat niet doen. Geen van de onderzochte bedrijven voldoet aan alle zes principes die in de 'Safe Harbor'-regels zijn genoemd. Slechts twee van de 75 hebben vijf van de zes principes doorgevoerd. Daartegenover staan acht bedrijven die niet verder komen dan één principe. Het minst houden de Amerikaanse bedrijven zich aan de verplichting, mechanismes in het leven te roepen om naleving van de privacyregels te waarborgen en een klachtenprocedure op te zetten voor personen wier privacy desondanks toch wordt geschonden. Het waarschuwen van consumenten wanneer hun persoonlijke informatie voor andere doeleinden gebruikt wordt dan waarvoor deze verzameld is, doen Amerikaanse bedrijven ook niet graag. De enige privacy-beschermende maatregelen die Amerikaanse bedrijven vrij algemeen nemen zijn het aanbieden van de zogenaamde 'opt-out'-mogelijkheid en het volgen van de data-integriteitsregel. De eerste duidt op de mogelijkheid voor de consument om aan te geven dat hij niet wil dat zijn gegevens aan een derde worden aangeboden c.q. voor andere doeleinden wordt gebruikt. De tweede garandeert dat alleen persoonlijke gegevens worden gevraagd die relevant zijn in het kader van de betreffende transactie. (jwy)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in