Overslaan en naar de inhoud gaan

Amerikaanse MBA’ers mijden dotcomwerkgevers

Dat blijkt uit een onderzoek van de Fuqua School of Business van de Duke University onder ruim achthonderd studenten en afgestudeerden van de tien voornaamste Amerikaanse ‘business schools’.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Ambieerde in 2000 nog 24 procent van de ondervraagden een carrière bij een internetbedrijf, in 2003 is het animo gezakt tot 6 procent. Slechts 1 procent van de ondervraagden staat momenteel op de loonlijst van een dotcombedrijf. Drie jaar geleden was dat nog 14 procent. "De effecten van het barsten van de internetzeepbel zijn goed terug te zien in de resultaten van ons onderzoek. De voorkeur voor een baan bij een traditioneel bedrijf is sindsdien fors toegenomen", licht Dan Nagy, plaatsvervangend hoofd Recruiting, Admissions en Corporate Relations op Fuqua, toe. "De vorige enquête werd gehouden tijdens het hoogtepunt van het dotcomtijdperk. Ook toen gaf de meerderheid van de ondervraagden aan te gaan voor een carrière bij een bedrijf uit de ‘oude economie’, maar een op de vier ondervraagden zag destijds een loopbaan in de nieuwe economie wel zitten. Nu is dat geslonken tot een op de twintig." Voorbeeld Gevraagd naar hun grote voorbeeld, antwoordde een overgrote meerderheid ‘mijn vader’. Opvallend is de tanende populariteit van Bill Gates, die in 2000 nog als derde eindigde, maar dit jaar niet verder kwam dan een vijfde plaats. Het populairste bedrijf onder de ondervraagde MBA­studenten is General Electric. In 2000 was dat netwerkspecialist Cisco, maar deze maakte een vrije val en verdween uit de toptwintig. Microsoft eindigde dit jaar op de tweede plaats, gevolgd door Johnson & Johnson. San Francisco, met ICT­industriegebied Silicon Valley, is door de Amerikaanse MBA’ers verkozen tot de meest gewilde regio om te wonen en werken, op de voet gevolgd door Chicago.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in