Apple als merk waardevoller dan Google

Sterke merken beter bestand tegen recessie
Volgens het onderzoeksbureau blijkt dat sterke merken beter bestand zijn tegen een recessie. De gezamenlijke waarde van de honderd merken steeg in een jaar tijd met 17 procent bovengemiddeld. Al die bedrijven samen zijn nu goed voor 2,4 biljoen dollar. Zo goed als een vijfde van de hele lijst komt inmiddels uit de opkomende landen als China en Brazilië.
De westerse luxemerken profiteren daar ook van; consumenten in opkomende landen zijn er gek op. Gekeken naar sectoren is de verzekeringsbranche leidend, met dank aan een paar Chinese reuzen. De fastfoodsector rukt op met een stijging van 22 procent, op de voet gevold door luxemerken. Techmerken groeiden met 18 procent.
Aantal oudgedienden blijft het goed doen
Een aantal namen valt op omdat ze al meer dan vijftig jaar bestaan en het nog steeds goed doen. Naast McDonald's en IBM zijn dat Coca-Cola net buiten de top op een zesde positie en het Amerikaanse industriële, financiële conglomeraat General Electric (GE) is tiende.
Nederlandse merken laten het afweten
Met de merkwaarde van Nederlandse bedrijven is het niet best gesteld. Alleen Shell staat nog in de Brandz top 100, op een 51e plaats met een waarde van 15 miljard dollar, gelijk aan vorig jaar. ING is eruit geduikeld. Namen als Heineken, Unilever of Ahold staan er niet in.
Millward Brwon meet de waarde van de merken aan de hand van de financiële prestaties van de bedrijven gecombineerd met onderzoek onder miljoenen consumenten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee