Atos Origin houdt kosten in de hand en meldt forse winstgroei
‘Managed services’ vormen nog altijd het economisch zwaartepunt van de activiteiten van Atos Origin. In Nederland werd daarin een groei behaald van 13,9 procent. De winst uit de activiteiten op dat terrein steeg met 44 procent. Ook in het door concurrenten als CMG, Pink Roccade en Getronics als moeizaam ervaren segment van ondersteunende ICT voor online-diensten, wist Atos Origin in Nederland alleszins redelijke resultaten te boeken. De omzet groeide met 10 procent en de winst uit deze activiteiten nam met 4 procent toe. Dat de winst hier niet onder de nullijn dook, schrijft directeur Nederland en bestuurslid van Atos Origin internationaal Wilbert Kieboom grotendeels toe aan een al vorig jaar ingezet concentratieprogramma, waarbij het aantal datacenters werd teruggebracht van 25 naar acht. Die operatie heeft de efficiëntie aanzienlijk verbeterd, zonder negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid. In Frankrijk kondigde Atos Origin de verkoop aan van haar slecht renderende customer contact center-activiteiten aldaar. Voor een bedrag van 100 miljoen euro gingen ze een paar maanden geleden naar de SNT-group. De omzetwaarde van de niet-renderende bedrijfsonderdelen komt daarmee op ongeveer 130 miljoen euro. En dat is nog steeds te hoog. Verdere vervreemdingen in het buitenland zullen dus nodig zijn, weet Kieboom. Kosten Ondertussen blijft Atos Origin in Nederland scherp op de kosten letten. Ondanks een hardnekkig tekort aan personeel werd eerder deze week stug onderhandeld over de arbeidsvoorwaarden. Vertegenwoordigers van vakbond De Unie zouden afgelopen dinsdag van de directie te horen hebben gekregen dat hun eis van 4 procent loonsverhoging niet haalbaar is, en dat verder onderhandelen geen zin heeft. De directie van het bedrijf gaat niet verder dan 3,2 procent. Met zo’n 6,5 duizend werknemers is Atos Origin in Nederland nog altijd de grootste ICT-werkgever. Dat aantal kan, als de integratie van het eind juli overgenomen datacenter van KPN volledig is afgerond, verder omhoog. Als Atos Origin slaagt in zijn opzet ook de ICT-activiteiten van KPN op het gebied van eindgebruikerondersteuning en softwareontwikkeling van KPN over te nemen, kan de personele omvang van de Nederlandse tak volgend jaar het niveau van tienduizend werknemers bereiken, verwacht Kieboom. De kansen op succes in de vervolgopdrachten van KPN worden reëel geacht, getuige het feit dat het de directie er zonder veel voorbehoud over communiceert. Kieboom becijfert desgevraagd dat deze opdrachten een substantiële bijdrage kunnen leveren aan de klantspreiding in de orderportefeuille. Atos Origin steunt voor zijn omzet nog altijd voor een groot deel op Philips. In Nederland zorgt de voormalige eigenaar, die nog altijd 49 procent van de uitstaande aandelen bezit, nog immer voor zo’n 35 procent van de omzet. Mondiaal is Philips nog altijd goed voor 24 procent van het opdrachtvolume van Atos Origin. Geen wonder dus dat opbloeiende relatie met het nationale telecombedrijf Kieboom tot grote tevredenheid stemt. Op dit moment vertegenwoordigt het contract met KPN een waarde van ten minste 1,1 miljard euro over de komende zes jaar. Op de suggestie dat een grote afhankelijkheid van de qua liquiditeit vleugellamme cliënt niet ook een zeker risico met zich meebrengt, reageert hij onbekommerd: “KPN is een goed draaiende onderneming. Ik voorzie op termijn alleen maar groei van het werkvolume.” Ook de gedachte aan een mogelijke fusie of overname door een partner die een andere kijk op outsourcing zou kunnen hebben jaagt Kieboom geen schrik aan: “Die contracten zitten goed in elkaar. Die omzet loopt niet zomaar weg als gevolg van een eventueel samengaan met een ander telecombedrijf.”