Beheer gaat voor CA verder dan Unicenter
Wat we doen is consistent met de Unicenter-dagen: end-to-end monitoring. Er zijn wel twee dingen anders. De technologie is stukken complexer geworden sinds Unicenter is geïntroduceerd. Bedrijven zijn van honderden naar duizenden servers gegaan met virtualisatie, met Windows, Linux en Unix. Niet alleen de omvang maar ook de diepte van het probleem is gegroeid. Daarnaast zijn de eisen rond compliance van belastingdienst, auditors en overheid enorm toegenomen. Het rapporteren daarover was niet het probleem van Unicenter; dat is opgezet om een verenigd beeld te geven van de status van de systemen. En dat waren hoofdzakelijk servers. Nu, 15 jaar later, zijn netwerkapparaten en het applicatieniveau veel belangrijker. Evenals de beveiliging ervan. Het basisprobleem is gelijk, met één uitzondering. Het correleren van problemen is niet meer genoeg; je moet ook het verwerken van die informatie automatiseren om niet meer handmatige te hoeven interveniëren. 2 Hoe passen de nieuwe producten in die visie?Die zijn grotendeels gericht op compliance, governance en beveiliging. Maar we zijn nog bezig die producten te integreren. Waar we aan werken is een soort ‘enterprise management bus’ voor systeembeheerproducten, waar onze producten en die van onze concurrenten op een SOA-achtige manier kunnen samenwerken, waardoor de systeembeheeromgeving veel meer een set workflows en processen wordt. De typische grote bedrijfsomgevingen van nu hebben wel de fundamentele systeemmonitoring. Maar de tools moeten veel meer in staat zijn informatie uit te wissselen over status, configuratie en problemen. Die functie heeft Unicenter niet echt; dat heeft een serie punt-naar-punt-verbindingen. Er was altijd wel het idee dat al die tools met elkaar zouden moeten werken, maar de gedachte was dat je van tevoren kon bepalen welke relaties dat waren. Nu begrijpen we dat elke combinatie van tools potentieel belangrijk is. Je hebt dus een universelere strategie nodig. De naam Unicenter zal daarbij ook niet zoveel meer vallen. De namen zullen voortaan met CA beginnen, gevolgd door de beschrijving van de functie van de tool. We bouwen liever voort op het CA-merk dan op allerlei submerken als Unicenter, eTrust of Allfusion.3 Concurreert CA tegenwoordig op een andere manier met HP, IBM en BMC?In feite wel. Een bedrijf zal de tools die goed werken niet zomaar vervangen als ze goed werken. Dat soort dingen werkt in toenemende mate verstorend, dus de kwaliteit van CA’s producten is dan maar van een beperkte relevantie. Bedrijven moeten wel naar een hoger niveau als beschikbaarheidsinformatie, service levels et cetera. En al die dingen vereisen dat je informatie afvangt van onze producten, maar ook van die van Tivoli of OpenView of wat dan ook. 4 Is de acquisitiestrategie van CA veranderd?De laatste twee jaar hebben we weinig overgenomen. De transactie is veel makkelijker dan de integratie. Tussen november 2004 en juni 2006 hebben we Niku, Concord, Wily en Netegrity overgenomen en het integreren van die bedrijven en hun mensen heeft veel werk gekost. Daardoor hebben we recent niet zoveel overgenomen. Bedrijven zijn ook duurder geworden om over te nemen. We blijven overnames doen, maar we innoveren vooral ook zelf. In de jaren negentig was het overnemen de strategie en soms was niet eens duidelijk waarom bedrijven werden overgenomen. Die tijd ligt ver achter ons.5 Bent u tevreden over de afgelopen 3,5 jaar dat u CEO bent?Ik ben natuurlijk niet tevreden over onze aandelenkoers. En het tempo van de veranderingen bij CA mag nog wel wat hoger. Maar er is veel gebeurd. CA’s manier van verkopen is sterk veranderd. Het verkoopmodel was oorspronkelijk puur transactioneel en werd later productgericht, maar nog steeds zonder echte relatie met de klant. Nu praten we met de CIO over de strategie. Twee jaar geleden hebben we mensen aangenomen die aan specifieke klanten gingen verkopen en op hún voorwaarden. Daarvoor begreep CA niet veel van wat de klant wilde. Je kunt niet alleen maar op RFP’s reageren.