Overslaan en naar de inhoud gaan

BT vult strategie in met Infonet

BT kocht deze week voor een bedrag van 965 miljoen dollar (745,7 miljoen euro) het Amerikaanse Infonet, de gezamenlijke wereldwijde dienstverlener van een reeks telecombedrijven waaronder KPN, TeliaSonera, Telefonica en Swisscom. In een toelichting gaf BT-topman Ben Verwaayen aan dat de acquisitie zeer goed past in BT’s strategie om een wereldwijde ICT-dienstverlener met ‘telco-inside’ te worden. "Het klantenbestand (van Infonet, red.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

) leest als een ‘who is who’ van het internationale bedrijfsleven." Infonet levert communicatiediensten aan zo’n 1800 vooral multinationale organisaties in 180 landen. "Er is weinig overlap met het huidige klantenbestand van BT en op netwerkgebied zitten er veel mogelijkheden." Het telecombedrijf ziet voornamelijk besparingen in het samenvoegen van landenorganisaties, backoffice en administratieve diensten. De overlap in het netwerk wordt afgestoten. De jaarlijkse kosten van de gezamenlijke bedrijven kunnen met minimaal 150 miljoen dollar omlaag. Volgens Verwaayen groeit BT zo hard dat personele consequenties niet zijn te verwachten.
Forrester-analist Lars Godell ziet de overname als een goede match die BT een entree geeft bij belangrijke klanten en daar rijkere ICT-diensten kan aanbieden dan Infonet kon. Hij wijst echter op de risico’s van zo’n overname, zeker nu BT nog ‘aan het kauwen is’ op de acquisitie van Radianz, de extranetfaciliteiten voor de financiële wereld die Reuters samen met Infonets concurrent Equant opzette.
Godell: "De integratie van al die activiteiten kan enorme problemen opleveren die de aandacht bij de klant weghalen." Hij waardeert overigens de energie die BT vanaf dag één steekt in het vasthouden van belangrijke Infonet-specialisten en de klanten die hun contracten laten afhangen van de inzet van deze specialisten.
KPN krijgt ongeveer 170 miljoen dollar (131,1 miljoen euro) voor zijn belang van 18 procent in Infonet. KPN kondigde deze week aan ook te willen opschuiven richting IT-dienstverlener, om het verlies aan omzet in traditionele communicatiediensten te compenseren. BT zette deze strategie eerder in. Waar BT zich echter tot een wereldwijde speler ontwikkelt, beperkt KPN zich tot Europa. Het afscheid van het wereldwijd opererende Infonet is in die strategie een logische stap.
Volgens Godell wordt het voor KPN wel een lastige klus om een interessante ICT-partner te worden voor de grote ondernemingen. "Als KPN maar de juiste partners weet aan te trekken, heeft het bedrijf wel kans op succes in het MKB-segment."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in