Dell mikt op bredere doelgroep met opslagsystemen
Daarmee wijzigt Dell de verkoopstrategie van zijn storage-groep drastisch. Tot nu toe verkocht het bedrijf zijn opslagproducten voornamelijk aan gebruikers van Dell-systemen. Concurrenten als IBM en Hewlett-Packard bieden hun opslagproducten al langer aan voor gebruik bij servers van andere merken. Daarbij worden de opslagsystemen niet langer gezien als een verlengstuk van de server, maar als een zelfstandig systeem. Bedrijven als EMC en Network Appliance, die gespecialiseerd zijn in opslagssystemen, hebben lange tijd geprofiteerd van de strategie van PC-producenten die hun opslagproducten geheel op hun eigen systemen hadden gericht. Het belangrijkste opslagproduct van Dell is een San, een storage area network. De prijs begint bij ruim vijftigduizend dollar. Dergelijke hooggeprijsde producten worden – evenals servers - van groter belang voor PC-leveranciers, die met steeds zwaardere concurrentie en vervolgens dunnere marges te maken krijgen voor hun PC’s. (tdv)