Overslaan en naar de inhoud gaan

Een nieuw bedrijf: steeds weer zelf het wiel uitvinden

Begin vorig jaar werd Rik Opdam bedrijfsleider van het net opgerichte bedrijf Mobikom BV. De onderneming uit Drachten bouwt voertuigcomputers en heeft 154.500 euro subsidie gekregen van de provincie Friesland. “We hebben dat geld gekregen in het kader van Fryslân Fernijt”, aldus Opdam. Dit staat voor Regionaal Innovatie Programma Fryslân. “Dit subsidieprogramma stimuleert innovaties uit Friesland, omdat onze provincie daarin vaak achterblijft.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

” Met de bijdrage richt Mobikom zich de komende maanden op het ontwikkelen van de universele voertuigcomputer.

Carkits
Mobikom BV is eigenlijk een spin-off van het bedrijf De Jong Techniek dat nu zes jaar bestaat. Dat is gespecialiseerd in telecommunicatie en houdt zich daarnaast bezig met beveiliging en automatisering. Opdam werkt sinds een jaar bij De Jong Techniek, maar is full-time bezig met de lancering van Mobikom. “Voor veel van onze klanten hebben we inbouw van carkits gedaan en de vraag naar meer applicaties in de auto bleef komen. Begin vorig jaar besloten we serieus met een dergelijk idee aan de slag te gaan. De markt is er blijkbaar klaar voor. Maar De Jong Techniek is met dertien medewerkers eigenlijk te klein om het er zo even bij te doen. Een nieuwe BV dus en momenteel regel ik alles zelf, met mijn baas op de achtergrond natuurlijk.”
Opdam is momenteel druk bezig met de ontwikkelfase van de Mobikom. De planning is om in mei dit jaar de officiële lancering te doen. “Ik ben nu bezig om te zoeken naar de juiste modellen en de juiste samenstelling van applicaties. Uiteindelijk wordt dit een computer waarmee standaard is gedacht aan navigatie, track & trace, internet, telefonie, radio en berichtenverkeer. De combinatie van alle functies is uniek. We zien nu een wildgroei van allerlei losse componenten op de markt, maar wij hebben straks alles in één.”
De afmetingen van de computer staan nog niet vast. Waarschijnlijk komen er verschillende modellen op de markt, aangezien ieder merk auto weer andere ruimtes biedt voor zaken als een computer aan boord. Eén van de modellen die Opdam nu kan laten zien, heeft qua afmeting wel wat weg van de tweede Playstation2-console. “Ik ben ook bezig met een variant die op de plaats van de radio past.”

Compleet
De ontwikkeling van de Mobikom gebeurt in nauwe samenwerking met klanten en leveranciers. “Juist de samenwerking met mensen uit die branche maakt dat we op hun wensen kunnen inspelen.” In eerste instantie richt Mobikom zich op drie branches. Naast de taxibranche zijn dat transport en beveiliging. Voor iedere branche wordt aparte software ontwikkeld. Zo kunnen taxichauffeurs specifieke ritplanning via Flexitax (een vervoerssysteem voor mensen uit Noord Nederland) regelen en hebben ze integratie met de backoffice. De transportmedewerkers kunnen direct hun pakbonnen verwerken en regelen ook hun ritplanning via de auto-pc. De beveiligingsbranche kan een Mobikom aanschaffen die uitgerust is met kentekenherkenningssoftware. Ook kunnen er beelden worden opgenomen en verstuurd. De beelden van kentekens worden dan omgezet in tekst.
Een van de zaken waar Opdam aandacht aan moet besteden is de robuustheid van het systeem. De Windows-computer heeft een ‘harde’ uitvoering die onder andere in het Amerikaanse leger gebruikt wordt. “Bestand tegen extreme weersomstandigheden en ook hufterproof.”
Naast samenwerking met afnemers heeft Opdam ook contact met de medeontwikkelende bedrijven. Eén daarvan is Compano uit Sneek. “Dat schrijft de software die de applicaties met elkaar verbindt. Dit resulteert in een bureaublad met een aantal grote touchscreen-iconen, zoals radio, navigatie en bellen via de Bluetooth-verbinding.”

Struikelblokken
De lancering van Mobikom is gepland in mei dit jaar. “Dat wordt nog de moeilijkste tijd. Ik moet maar afwachten of de pc’s die dan in gebruik zijn het ook goed blijven doen. Voor hetzelfde geld heb ik een zwakke serie harddisks geplaatst. Het is zaak dat, mocht zoiets gebeuren, de reparatie vrij eenvoudig kan worden uitgevoerd. Voorlopig mikken we eerst op Friesland om de klanten in de buurt te houden. Daarnaast hebben we te maken met een dynamische markt. Hardware veroudert snel en bij eventuele kapotte onderdelen is niet alles compatibel met elkaar. Dat zijn zaken waar ik veel over na moet denken, hoe we dat soort struikelblokken kunnen tackelen.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in